ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramsberg, C:9  (läst 753 gånger)

2006-04-13, 21:27
läst 753 gånger

Liz Bjelke



 
 
Hejsan!
 
Jag söker efter min mm fm Lovisa Pettersson f. 1859-09-17. Enligt Sv. bef. 1890 skulle hon vara född i Skinnskattebergs församling. Under 1882-1883 var hon bosatt i Skinnskatteberg och där har man skrivit ett frågetecken under hennes födelseort, pga att hon ej finns i denna församlings födelsebok. Under anmärkningar framkommer det dock att Lovisa enligt uppgift skall vara född i Skinnskatteberg (hfl 1876-1885 pag. 628).
 
Då jag inte kunde hitta henne i denna födelsebok sökte jag i Ramsbergs, pga att Lovisa och Per Welamsson gifter sig i Ramsberg och att det är där jag först hittar henne.
 
I Ramsbergs födelsebok (Ramsberg, C:9, Födde, 1845-1862, 0/165 GID nummer: 300.67.20100) fann jag denna Lovisa som eventullet kan vara min mm fm.
 
Nu har jag dock problem att tyda hela texten och hoppas att någon vill hjälpa mig med det.
 
Jag tror det står:
Lovisa f. d. 17, sept d. 19 sept, 1859. ???
d.k (dagkarl?) Per Gustaf Fredricsson, Hu. (Hustru) Lotta ? Lindström
fr. ??? ? St. Kopparb. (Stora Kopparberg?)
 
Ja, det känns som jag behöver en hel del hjälp för att kunna följa denna Lovisa bakåt i tiden.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Mvh
Liz Bjelke

2006-04-13, 23:44
Svar #1

Lennart Persson (Lelle)

Hej Liz.
Det står Söderbärke i St. Kopparberg och föräldrarna Per Gustaf Fredriksson och Catharina Ulrika Lindström.
Du hittar dom i Kopparbo, Söderbärke på GID:152.51.13000 eller AI:16C, sidan 122.
MVH / Lelle

2006-04-14, 18:42
Svar #2

Liz Bjelke

Hejsan Lelle!
 
Tänk vad lätt det blev när du rätade ut mina frågetecken kring denna Lovisa.
 
Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.
 
/Liz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna