ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-30  (läst 2673 gånger)

2002-09-13, 10:16
läst 2673 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tror nästan vi skall bryta ut detta om Rise/Risöe till en egen rubrik, då det ser ut att bli mer än en enkel platsfråga: förslagvis under Jämtland: Allmänt: Rise/Risöe..
 
Diskussionen om (sätesgården) Rise/Risöe är nu flyttad till Anbytarforum: Landskap: Jämtland: Allmänt: Rise/Risöe

2002-12-01, 19:40
Svar #1

Roland Nilsson

Hej!
 
Jag har just börjat forska lite i min sambos norska släkt där det finns en gren som härstammar från Sverige. Den uppgift jag har från en norsk bygdebok säger att Nils Andersen f. ca 1832 kom till Norge från Gjellberg i Jemtland. Jag har försökt med diverse olika stavningar finna någon plats i Jämtland som motsvarar detta. Är det någon som har något tips.  
 
mvh
Roland Nilsson

2002-12-02, 09:04
Svar #2

Janne Högdin

Roland! Till vilken sogn i Norge kom Nils? I vilken bygdebok har du hittat honom? Någon församling i Jämtland som heter (eller hette) Gjellberg finns inte, men det kan vara en feltolkning av namnet av bokens författare. Det förekommer. Eftersom utvandringen till Norge ofta gick efter de gamla färdvägarna kan man med hjälp av invandrings-sognen kanske se varifrån Nils kom.
Mvh/Janne H

2002-12-02, 20:34
Svar #3

Roland Nilsson

Hej Janne!
 
Det jag har är dels en kopierad sida ur en bygdebok, Nord(sunni) boka. Jag vet inte vilken som var invandrings-sognen (dessvärre). Men 1865 hade han bildat familj och bodde då på Sollien (uppges i bygdeboka ligga under Skolmen) i S?ndre Land kommune. Innan 1875 hade de flyttat till Tomte/Tomter i Nordre Land kommune.
Dessa platser ligger i Oppland fylke några mil sydväst om Lillehammer.
 
Eftersom Gjellberg antagligen är en felstavning, så är det inte heller uteslutet att Jämtland också kan vara fel, även om jag funnit uppgiften om Jämtland både i bygdebok och folketelling (1900).  
 
mvh
Roland

2002-12-04, 19:02
Svar #4

Janne Högdin

Roland! Jag har sökt efter Nils Andersson på Landsarkivets eminenta databas över födda i Jämtlands län, i listor över Utbytet med Norge samt i SCB förteckning över emigranter från Jämtlands län, men har inte hittat honmom. När han en gång lämnade sin attest till menighetsprästen i Norge kan den ha varit svårläst, prästen gjorde en egen tolkning. När Nils sedan flyttade så har felet upprepats i den nya attesten osv.
De menigheter du nämner ligger förhållandevis långt söderut i Norge, i höjd med norra Värmland. Kan han ha kommit från Gillberga socken i Säffle kommun i Värmland?  
Mvh/Janne H

2002-12-04, 22:03
Svar #5

Roland Nilsson

Tack Janne!  
 
Jo, jag tror du har helt rätt. Jag började använde Genline i går och hade fått andra indikationer på att Gillberga i Värmland kunde vara rätt plats.  
Där fanns i utflyttningslängden en Nils Andersson som passar bra in. Denne Nils flyttade tll Gran sogn på Hadeland. Avståndet mellan Gran och Dokka (Tomte) där Nils bosatte sig är bara ca 10 mil.  
 
Dessutom så bodde familjen 1865 på en plats som hette Sollia. Den plats som nämns i bygdeboken som Sollia är sannolikt fel (Fel kommunangivelse). I stället finns det ett annat Sollia som ligger mitt emellan Gran och Dokka.  
 
I tillägg har jag fått en annan indikation på att det är rätt Nils. I nämnda utflyttningslängd står att Nils suttit fängelse på vatten och bröd. Enligt uppgifter i släkten så hade Nils på Dokka suttit fängelse i Sverige (för att ha stulit bröd). Så mycket pekar i denna riktningen. Så (i alla fall för tillfället) lämnar jag Jämtlands-spåret.  
 
mvh  
Roland N

2002-12-26, 10:47
Svar #6

Marie Levin

Hej alla Jämtlandsforskare.
God fortsättning på Julen!  
Någon som känner till västra Jämtland kanske kan hjälpa mig?  
 
I Undersåkers födelse/dopbok C:7 1895-1907
finns följande antecknat för min ffm Svea Irene Nord f. 1902-05-09, fader Fredrik Amandus Nord i Skansen.  
 
Jag undrar vad som avses med Skansen. Är det en plats? Jag har läst om Hjerpe Skans men den fanns väl inte kvar 1902? Någon kanske kan hjälpa mig med vilken plats som avses?
 
mvh  
Marie Levin

2002-12-26, 21:20
Svar #7

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej Marie!
Visst finns Skansen kvar. Jag gick i Skansborgs skola på 50-talet och det ligger alldeles intill.
Så 1902 kan dom mycket väl ha bott där. Jag känner inte till något annat Skansen inom Undersåkers kommun (idag Åre kommun).
 
Mvh  Agneta.

2002-12-26, 22:42
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Nej, närmaste plats (en gård) med namnet Skansen finns visserligen i Åre kommun - men det blir då i Åre församling, ca 15 km NNV om Duved.. Och det är väl lite väl långt bort, även med hänsyn tagen till avstånden i norrland..

2002-12-27, 10:05
Svar #9

Janne Högdin

Marie!
Jo visst finns en del av Hjerpe Skans kvar, nämligen en redutt som ligger i närheten av Skansborgs skola, som Agneta mycket riktigt säger. Den övriga delen av skansen är borta, den låg närmare älven, dåvarande Hjerpströmmen. Av den strömmen återstår numera bara spakvatten, dess inneboende kraft exporteras kostnadsfritt från republiken Jamtland till boende i konungariket Sverige.  
Området i skansens närhet kallas Skansegan, troligen förekommer även namnet Skansen. Eftersom ditt Skansen ligger i Undersåkers församling bör det alltså vara en plats i västra delen av nuvarande Järpens samhälle.  
Janne Högdin (s)urjamt

2002-12-27, 23:48
Svar #10

Marie Levin

Hej!
 
Stort tack för er hjälp. Jag tror faktiskt att det mycket väl kan ha varit Skansegan som det stod skrivet i födelseboken eftersom slutkrummelurerna i ordet var ganska slarvigt skrivna  
 
Agneta!  
Jag har en Agnes Prestberg f 1839-06-13 Huså, Kall som den 1860-11-11 i Huså Gifter sig med min släkting Carl Johan Wiksten f 1835-05-31.  
 
Kanske en släkting till dig?
 
Mvh  
Marie Levin

2002-12-28, 08:24
Svar #11

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Jo då, alla Prestberg från Jämtland ingår i samma släkttavla. Och jag har dom flesta noterade. Enligt mina noteringar så fick Agnes och Carl Jonas Viksten fyra barn.
 
Mvh Agneta.

2003-01-25, 16:43
Svar #12

Utloggad Fredrik Sköld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2015-12-06, 21:58
    • Visa profil
Hjälp ! Var ligger V.Hedsjön !  
 
Om någon har någon ide så snälla hjälp mig !  
Jag har sökt och letat men kan inte finna det !

2003-01-25, 22:52
Svar #13

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Leta i Ramsjö socken, Gävleborgs län!  
Där låg i varje fall i mitten av 1800-talet byarna Öster Hedsjö och Väster Hedsjö.

2003-02-08, 13:41
Svar #14

Gunilla Havden

Min morfars bror, Gustav Severin Bohlin från Sundsvall född i Bispgården, emigrerade till USA och ankom New York 24 januari 1914. Han reste tillsammans med en god vän, vars namn ej går att finna. De hade bägge uppgivit Rob. Naas, 116 Lake Street, Oakland, California som adress och denne Naas uppgavs vara bror till Bohlins reskamrat. Är det någon som vet vart dom tog vägen? Har endast lyckats klura ut att Gustav Bohlin dog 1956 i Butte i Californien. Söker efter ev ättlingar. Och även namnet på kamraten. En Ralf Naas fr Kälarne anlände 28/3 1912 till USA 21 år gammal.
Gunilla Havden

2003-04-19, 14:53
Svar #15

Hasse Westberg

Till vilken försmling hör ett ställe som heter Hussten och låg mellan Albacken och Västanbäck i Bräcke kommun. Det kan också vara ett namn en gård? Har i kyrkböckerna hittat Alanäset är det samma by eller ska jag på någon annan by i östjämtland?
M.V.H. Hasse W.

2003-04-19, 19:07
Svar #16

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Församlingen är Hällesjö. Albacken är ett sentida namn (påhittat av Postverket) för Alanäset.

2003-05-01, 16:55
Svar #17

Caiza Almn Wranning

Var ligger Solbergs socken?
I Husförhörslängd över Hudiksvall 1871-1880 uppges min farmors farfar vara född i Solbergs sn ,Jämtland. Jag kan dock inte hitta denna. Någon som kan hjälpa?

2003-05-01, 18:35
Svar #18

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej Caiza,
Det finns två orter i Jämtland som heter Solberg dels strax söder om Hammerdal cirka 6 mil norr om Östersund, dels finns det strax utanför Brunflo dvs söder om Östersund. Någon sn- socken kan jag inte säga att det är, kanske det har varit så på 1800-talet men jag är tveksam till det.
Mvh
Ingrid

2003-05-01, 22:36
Svar #19

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
De två Solberg Ingrid nämner var nog inte socknar tidigare heller. Enligt Rosenbergs Handlexikon från 1883 var det första en by i Hammerdals socken, vid Fyrsjön, och det andra en by i Brunflo socken, vid Storsjön.

2003-05-02, 08:12
Svar #20

Anna Berg

Kan det inte vara församling som menas - en församling är väl inte samma sak som socken?

2003-05-02, 10:17
Svar #21

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Vad jag förstår är det i detta sammanhang ingen praktisk skillnad mellan socken och församling.
 
Hans Högman ger en utförlig information på sin sida om  Kyrkans organisation och ur den saxar jag följande:
 
Med det kyrkliga sockenbegreppet avses det geografiska område som omfattar området där församlingens medlemmar bor. Med andra ord sockenkyrkans upptagningsområde.
Det världsliga begreppet avser det geografiska område (socknen) som styrs av sockenstämman etc.
Socken avser alltid en territoriell enhet medan församling kan användas både om territorial- och personalförsamlingar.

2003-05-02, 22:04
Svar #22

Torsten Isvén

Hej!
Läs Sveriges församlingar genom tiderna. Det finns fem församlingar med namnet Solberga ock ett kyrkobokföringsdistrikt med namnet Solbergs kbfd. Inget av dess ligger i Jämtland.
E, M, O, R och Y Län.

2003-05-03, 19:55
Svar #23

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Caiza, Solbergs kbdf, V Norrlands län, Ö-viks kommun. Enl Holger.
Hälsningar Ulla

2003-05-03, 20:29
Svar #24

SE Svensson

Kan det inte vara så att prästen skrev Solbergs sn i stället för Hammerdals sn eller Brunflo sn?

2003-08-08, 09:43
Svar #25

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Hej,
 
Vet någon om Orrnäs ligger/låg i Fjällsjö socken eller ligger det någon annanstans? Tack

2003-08-08, 10:02
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Enligt Svenska ortnamn 1999 ligger det jämtländska Orrnäs i Bodum.

2003-08-23, 14:31
Svar #27

Ørjan vollan Larsen

Hei.
Er det noe sted i Kall eller Undersåker i Jämtland hvor det heter Edström? Finns det en gård med det navnet?
Se min etterlysning på socknar, Kall og Undersåker.
 
Hilsen Ørjan.

2003-08-23, 16:52
Svar #28

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Enligt Svensk ortförteckning 1980 finns det ingen plats med namnet Edström/Edströmmen eller dyl.
Om det rör sig om ett torp (husmannsplass) eller gård, så kan det hända att den ändå har existerat.
 
Är det en person med namnet Edström du söker, kan jag säga att det inte är ett ovanligt namn. Svensk namntradition skiljer sig från dansk/norsk, så tillvida att personer inte automatiskt fick gården/platsen, där de bodde eller var födda, lagt till sitt namn.
Edström kan ha sitt ursprung i Ed eller Ede. Sådana finns det många i Jämtland. Det kan vara ett soldatnamn eller ett borgarnamn, men det kan även vara någon annan person som antagit namnet, möjligen under 1800- eller 1900-talet.
 
hälsningar Christer
Christer Kalin

2003-08-30, 11:50
Svar #29

Ørjan vollan Larsen

Hei Christer.
Takk før svar. Hvis du ser på Kall og undersåker så ser du min etterlysning.
Han jeg søker var født i Kall i Undersåker prestegjeld har jeg fått opplyst fra folkerekningen her i Norge.
Har du mulighet til å se på eller fortælle meg hvordan jeg skal finne han ? Han var skomaker. Han  heter Lars Erik (Eriksson) Edstrøm.
Hilsen Ørjan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna