ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarn som kom till Jämtland under början av 1800-talet  (läst 1284 gånger)

2000-08-13, 19:06
läst 1284 gånger

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Jag har en del uppgifter som jag noterat i samband med att jag letade efter en anmoder i Allmänna Barnhuset i Stockholms rullor om någon är intresserad. Gäller främst barn som med landbonden Anders Andersson hjälp kom till Bergs församling i början av 1800-talet.
Hör av dig om du stött på något av dessa barn.
Min anmoder hette Maria Sofia Stigberg och kom till Rörön.

2000-08-13, 23:32
Svar #1

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Carin!
 
Jag har en kvinna på min mans släkt som jag har sökt hjälp med här på anbytarforum. Jag vet inget om henne före det hon kom till Jämtland.
 
Hon hette Sofia Wilhelmina Andersdtr f 25/7 1825 i Stockholm enl husförshörslängden, kommer före 1831 som barnhusbarn till Pehr Ersson i Svedje, Håsjö ifrån Stockholms stora barnhus. (enligt Björn Nilsson som svarade på min fråga härinne under rubriken Håsjö socken)
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-14, 19:32
Svar #2

ingrid

Min farfars morfars mor  är noterad som barnhusbarn; hon hette Charlotta Gustava Åkerblad född 22/6 1792. Tyvärr vet jag inte om hon kom ifrån Stockholm.  
Hon gifte sig 11/10 1818 med min farfars morfars far Per Norberg född 9/11 1792 Fältjägare från Dalarna  men hans föräldrarna  var dock från Tännas och Funäsdalen.
Min farfars morfar var bonde i Hoverberg,Jämtland.
Alltså Bergs församling.
Tacksam för eventuellt svar.

2000-08-17, 22:05
Svar #3

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Hej Ingrid
Jo, din Charlotta Gustava Åkerblad kom från Stockholm. Hon var ett av 12 barn som 1805 på våren kom till Berg i sällskap med Anders Andersson. Hon skulle enligt den lista som Bergsbönderna skickat med till Jon Pålsson i Brynje men hamnade hos Jöns Biberg i Brynje och sedan som 18 åring hos Jöns Carlsson i Vattviken.
Om du vill läsa mera om just den här transporten som var samma som min anmoder Maria Fredrika kom med kan du se min artikel i Jämten 1987 som heter Ett litet fattigt barn jag är.  
Gustava Charlotta ( som hon står i utlämningsrullan från barnhuset) hade utlämningsnr 4969. Via denna rulla kan man i Allmänna Barnhusets arkiv som finns i Stocksholms Stadsarkiv finna inlämningshandlingar , där det, om man har tur, finns uppgifter om föräldrar. Dock är det ganska sporadiskt och få uppgifter som man kan få här, så spåren slutar oftast. Så är det för mig i alla fall.

2000-08-17, 22:10
Svar #4

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Till Birgit
Jag inte följt transporterna av barnhusbarn till Jämtland längre än till 1810 så jag vet tyvärr inte mera om din släkting.
Man kan söka Allmänna Barnhusets handlingar och hitta en del uppgifter om när och var barnen lämnas ut och vart de ska ta vägen.

2000-08-17, 22:23
Svar #5

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Carin!
 
Tack ändå... jag förstår att jag får vända mig till Stadsarkivet i Stockholm. Eftersom jag bor i Umeå och sällan eller aldrig är i Stockholm så hade jag hoppats att någon annan möjligen hade forskat vidare på den här kvinnan men det verkar tyvärr inte så.
 
Tack iaf
Birgit L

2000-08-18, 08:56
Svar #6

ingrid

Carin! Stort tack för din hjälp.Du anar inte så glad jag blev över ditt svar! Nog för att jag en gång hade läst denna artikel i Jämten,men då hade jag ej kunskap om Gustava Charlotta Åkerblad.
Men nu så läste jag med nyfikenhet och det kändes lite märkligt att läsa om en anmoder som kom in i släkten på detta vis. Din artikel var mycket bra och intressant, Och lärorik! Rekomenderas till andra. Har man inte Jämten själv så bör den gå att låna genom biblioteket.
 Nu kanske det finns en liten chans att leta längre bak i stockholmsgrenen Jag blev också lite nyfiken på lantbonden Anders Andersson från Österwigge by eftersom det kan vara en som finns i släkten på min mors sida. Vilket jag tror. Så tack vare dig så har jag nu två rot-trådar att nysta i. Känns riktigt trevligt.

2000-08-18, 20:34
Svar #7

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Roligt att mitt sökande kommit andra till nytta.
När det gäller Anders Andersson så verkar det som han var sk sörkörare som åkte till Stockholm
på vårvintern för att sälja skinn och andra
varor från bönderna i Jämtland. Han återvänder flera gånger och hämtar barn som han tar med sig till Jämtland.

2000-08-20, 20:00
Svar #8

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Hej Birgit
Om du går in på Anbytarforum under Stockholm hittar du en hel del intressant om Barnhusbarn. Det finns material att låna via SVAR så man behöver inte åka till Stocksholm.
Hälsningar från Carin som också är umebo på Öbacka.

2000-08-21, 11:07
Svar #9

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Carin!
 
Jag visste inte att man kunde låna material från barnhusen från SVAR.. då får jag gå in och kolla vad som finns på SVARs sida. Tack för tipset!
 
Jag har slängt ut en efterlysning under Stockholm här på anbytarforum... får se om någon svarar mig där.
 
Hälsningar
Birgit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna