ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnmorska  (läst 941 gånger)

2003-03-01, 14:29
läst 941 gånger

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Hittade av en tillfällighet barnmorskan Märit Larsson f. 1868-08-15 papper vid hennes ansökning som barnmorska i Lauker Arvidsjaur 1906.
Född?? Ljungdalen Storsjö Jämtlands län.
Använbart för någon ???

2008-07-20, 16:35
Svar #1

Ingeborg Lysén

Hej! jag är född 1940 på Frösön  
På ett privat förlossningshem ägd av barnmorska Signe Lundell.
Är det någon som vet var det hemmet låg och om det huset finns kvar i dag.Det vore roligt att vet a vi ska upp till östersund snart och då har man ju en möjlighet att leta igen det om man får ett tip  eller en karta kanske.
Optemisten Ingeborg Lysén

2008-07-23, 00:31
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Ingeborg!
 
I en renskrift av ett brev där brevskrivaren berättar minnen från 1918 har jag en uppgift  om att mellan Ruuthsvägen och Nybovägen låg Solgården (upp mot Fritzhemsgatan).
 
Jag sökte nu på Google efter 'Solgården  Frösön' och  
fick fram under Skatteverket, som förtecknar alla enskilda förlossningshem:
[color=0000ff]www.skatteverket.se/folkbokforing/sverigesforsamlingargenomtiderna/forlossning[/color]
Enskilda förlossningshemmet, Solgården/Lundells förlossningshem Solgården, Hornsberg
I verksamhet februari 1926-1942.
 
Men ta kontakt med Landsarkivet, Arkivgatan 1, i Östersund, innan du reser eller när du kommer till Östersund och Frösön.  
 
mvh / Irma
 
(Meddelandet ändrat av Irma den 23 juli, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna