ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bax och Lif i Mörsil  (läst 512 gånger)

2005-01-16, 16:58
läst 512 gånger

Janne Högdin

Hej!
Jag måste ställa en kontrollfråga. Jag har olika födelsedatum beroende på källa!
Enligt generalmönsterrullan för Jämtlands fältjägarregemente den 14 juli 1823, Överstelöjtnantens kompani, rote nr 57 för Tullus i Näskott casserades dragonen Nils Lif den  13/7 1820 för begången tjufnad.  
 
-Är Nils Lif son till dragonen Michel Bax i Äggen, Mörsil och därmed född 19/6 1792 i Mörsil?
 
Tack på förhand/Janne

2005-01-18, 20:37
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Visst var Nils Lif son till Michel Bax. Familjen splittrades eftersom fadern avled tidigt. Nils finns  hos modern (Mörsil AI:2 s. 15), tycks därefter ha flyttat till Rista i Undersåker. Efter det militära avskedet bildar han familj i Mattmar (AI:5 s. 25), dit han återkommer efter en sejour i Hallen och Undersåker (Hallen AI:4 s. 90, Undersåker AI:2 s. 70 och Mattmar AI:5 s. 32-AI:6 s. 29 [första uppslaget]).
Modern Ursilla Mårtensdotter får som änka en son Simon (Carlsson) 1808. Denne finns upptagen i Hallen hos halvbrodern Nils.

2005-01-19, 19:05
Svar #2

Janne Högdin (Njamt)

Tack Karl Göran!
Då fick jag kvitto på att jag tänkte rätt!
 
Nils Lif var tydligen en orolig själ och det kan man ju förstå. Han blev tydligen bofast först vid 50 års ålder som nybyggare och dagsverkskarl i Grundsviken, Huså.
Hälsningar/Janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna