ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Carlsson, brott mot 4:e budet  (läst 576 gånger)

2014-05-23, 20:00
läst 576 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att tyda vad som står om Carl Carlsson, f. 25.1 1815 i Säby?
 
 
År 1841 flyttade Carl Carlsson från Munktorp till Säby. I hfl Säby (U) AI:8, sidan 30,  kan jag tyda att han undgått uppenbar kyrkoplikt för brott mot fjärde budet, samt att han blivit varnad att tillsvidare avhålla sig från nattvarden, men
vad står det först, inför kyrkorådet erhållit ......?
 
Nu väcks nyfikenheten, vad har han gjort mot sina föräldrar?
 
I hfl Munktorp AI:12b, sidan 324, där de bodde tidigare och återvänder 1843, har jag svårt att tyda vad som står under anmärkningar och vad som står under förhör 1841 och 1842.  
 
Tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning
Itt

2014-05-24, 09:46
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
I Säby AI:8 står Inför Kyrkorådet erhållit föreställningar för sitt oordentl. lefverne. Warnad att t.v. afhålla sig från Nattvarden.
 
I Munktorp 12b står som anmärkning på Carl Undergått uppenbar kyrkoplikt för brott mot 4:e budet och under förhören & nattvardsgång 1841-42 Icke communicerat under vistelse i Säby
På hustrun Anna på raden under står Deflorata: Sakfälld för ansvar för fosters lägrande å lönn 1839 och Icke communicerat .. dessa år under vistelse i Säby
 
Alltså inga detaljer om exakt hur han brutit fjärde budet. Fast enligt Luthers lilla katekes menades med hedra din fader och din moder att hedra våra föräldrar och herrar dvs alla männiksor som jämt våra föräldrar, enligt Guds ordning, har faderlig makt över oss, såsom myndigheter, lärare och andra överordnade. Kanske handlade det om att han inte lytt kyrkorådets föreställningar?

2014-05-24, 11:05
Svar #2

Lotta Nordin

Det står för fosters läggande å lönn.

2014-05-24, 14:27
Svar #3

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Tack så mycket Lina och Lotta.  
 
Man lär något nytt varje dag!  
 
Vad det gäller att hustrun Anna var skyldig till barnamord, foster läggande å lönn år 1839 blir jag mycket konfunderad över.  
Carl och Anna gifte sig år 1837 och de fick dottern Stina 24.9 1838 och dottern Anna 3.1 1840, så det kan inte ha varit Annas barn. Förmodligen hjälpte hon någon annan stackars olycklig kvinna.
 
Färden får nog snart gå till Uppsala och leta i Snevringe härads domböcker.  
 
Med vänlig hälsning
Itt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna