ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Munktorp  (läst 370 gånger)

2008-11-24, 20:18
läst 370 gånger

Utloggad Gudrun Högberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2008-12-17, 11:50
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hitta gossen Anders Gustafs föräldrar Anders Gustaf Person och mamman Stina Greta Ersdotter. I födelsebok Munktorp  Gid:2351.29.15600 står att de bor i Åsby. Har kollat husförhörslängderna efter år 1855 på Åsby och kan inte hitta dem.
 
Jag är tämligen ny på detta med släktforskning så kanske någon med mer erfarenhet kan hjälpa mig.
Tack på förhand!

2008-11-24, 23:40
Svar #1

Ulla Bagge

Hej Gudrun!
I födelseboken står siffrorna 603:22 under sonens namn. Föräldrarna har 601:15 och 603:19. Vad praktiskt att man gjorde sidhänvisning till hfl!
Det har jag inte sett så ofta.  
Åsby finns i husförhöret A1:13C och på sidan 603 rad 22 hittar du sonen och lite ovanför på rad 19 finns modern. Bläddra till sidan 601 rad 15 där står fadern Anders Gustaf, här med efternamnet Winberg. Hela familjen hittar du sen på sidan 604 rad 4,5 och 6. Dom gifte sig 1855 och flyttar till Berg 1856. Ett litet frågetecken har jag varför pappan bara heter Persson i födelseboken. Kolla vad han heter vid vigseln och på andra ställen för att se när det dyker upp.
 
Ser att Anders Gustaf är ett ganska vanligt namn här - undrar därför om du vet att han ska vara född 16/8 eller om du bara kände till året 1855? Frågar bara för att du ska vara säker att det är rätt barn du hittat.
Då det gäller namnen Christina/Stina och Margareta/Greta så kan dom vara varianter för samma person.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna