ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möklinta scb Västmanland GID 100019.28.54700  (läst 967 gånger)

2010-06-15, 17:36
läst 967 gånger

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Dödboken 1866 10 januari Jansdotter, Brita  ...... enka i Botbo 87 år 22 dgr
 
Under hennes namn är sedan något skrivet som jag inte kan tyda. Det finns ingen sådan notering under något annat namn. I hfl står noterat att hon är sinnessvag, kan det ha något med det att göra?
Tacksam om någon har tid att kolla.
Med hälsning
Karin

2010-06-16, 02:27
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej,
 
Till tinget d. 30 Jan. står det. Det har sannolikt med hennes sinnestillstånd att göra. Hon kan ha varit oförmögen att ta hand om sig själv - omyndigförklarad - och därmed måste tingsrätten träda in för att avgöra vad som ska ske med hennes, Brita Jansdotters kvarlåtenskap.
 
Mvh
Leif

2010-06-16, 10:32
Svar #2

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Tack snälla Leif för att Du löste detta åt mej.
Hälsningar Karin

2010-06-16, 20:02
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Karin!
 
Jag blev lite förbryllad av Leifs svar, eftersom den sida i SCB-utdraget som du hänvisar till inte innehåller någonting som kan tolkas som Till tinget d. 30 Jan. Denna text i blyerts finns däremot i själva dödboken (Möklinta F:6, AD Online, bild 4) och är en notering som prästen gjort då han enligt uppdrag skickat de senaste uppgifterna om avlidna personer till häradsrätten. Det har alltså ingenting med Brita Jansdotters eventuella sinnessjukdom att göra.
 
Den rad i SCB-utdraget, under Brita Jansdotters namn, är i själva verket en förvanskad avskrift av början på följande notis i dödboken (Marit, dotter till bonden Matts Andersson o hu Anna Lotta Ersdotter i Walsätra), och den har alltså inte heller något med Brita Jansdotter att göra. Följden har också blivit att den avlidna åttaåriga flickan i SCB-utdraget fått sin mors namn istället för sitt eget.
 
Det ord från SCB-utdraget som du delvis utelämnat ovan är bondeenka.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-06-17, 16:38
Svar #4

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Hans-Olof!
 
Stort tack till Dig för att Du tog Dig tid att lösa detta åt mig.
 
Med hälsningar
Karin

2010-06-18, 01:28
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja det här blev ju förvirrande!  
 
Jag har inte studerat vare sig SCB-utdraget eller hfl, utgick bara ifrån vad Karin skrivit ovan. Och där anges dödboken, vilket jag då kontrollerade. Jag reflekterade inte över GID-numret, såg det först nu. Om jag sett detta, och även studerat hfl, hade tolkningen säkerligen blivit en annan än den nu blev.
 
Så jag beklagar min felaktiga tolkning.  
 
Mvh
Leif

2010-06-18, 08:21
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker inte du gjorde något fel Leif, tvärtom gick du till det som borde varit den korrekta källan. Det gällde dödboken och då går man till originaldödboken.
 
Endast någon som är hemtam med Genlines system eller tog sig tid att avkoda GID-numret med http://gidconverter.scangen.se/100019.28 kunde vetat att frågan gällde SCB-utdraget.
 
Observant av Hans Olof att upptäcka detta!

2010-06-18, 20:14
Svar #7

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Anders!
 
Tack för komplimangen! Men det var inte så svårt att upptäcka, eftersom det står scb redan i ämnesrubriken. Att jag dessutom kände igen GID-nummerserien som avseende ett SCB-utdrag - även utan att använda ditt förträffliga avkodningssystem - underlättade förstås också.  
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna