ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragoner, Fältjägare, Corporaler...  (läst 2492 gånger)

2012-09-11, 18:42
läst 2492 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en mängd Dragoner, Fäljägare, Corporaler mm bland mina anfäder i Jämtland.
Men jag hittar dem inte i Centrala soldatregistret.  
 
Vart finner man soldaterna i Jämtland?
Det måste väl finnas akter på dem någonstans?
 
Undrande
Marie

2012-09-11, 21:22
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Centrala Soldatregistret är en paraplyorganisation för två dussin regionala register, som upprättat, äger och förmedlar soldatakterna. Men det tycks inte finnas något soldatregister just för Jämtland eller de militära förbanden där: http://www.soldatreg.se/adresser.htm . (Detta noterat av en måhända okunnig sörlänning.)
Den huvudsakliga källan för soldatakterna är olika rullor, främst generalmönsterrullor, som finns på Krigsarkivet och hålls tillgängliga av Riksarkivets SVAR. Så du måste nog leta fram dina soldater där.

2012-09-11, 21:50
Svar #2

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Aha...då skall jag göra ett försök att hitta dem där.
 
Tack för din hjälp
Marie

2012-09-11, 23:25
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Mot bättre vetande hävdade Björn Lippold (Centrala Soldatregistret) för några år sedan att Jämtland var en vit fläck beträffande soldatregister, vilket också citerades i lokalpress på flera håll. Redan på 80-talet skapade jag ett soldatregister (som redskap för min egen forskning) vilket också är redovisat i Släktforskarnas årsbok '95 (a.a. sid. 66f). En efterföljare, vilken genom förmedling av ÖLA:s dåvarande landsarkivarie kontaktade mig för ev. samarbete, var forskaren Göran Hagberg. Hans ursprungliga plan var tämligen blygsam (ett par kompanier), men växte till att efterhand att bli väldigt omfattande. Hur stort det är kan jag inte svara på, men upptar 1600-talet och troligen fram t.o.m. indelningsverkets upphörande. Efter avlutat arbete överlät han sitt soldatregister till landsarkivet i Östersund, där är det nu sökbart i deras datorer.

2012-09-12, 07:43
Svar #4

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej Karl Göran!
 
Fantastiskt!  
 
Men hur kommer jag åt det registret?
 
Når jag det digitalt på något sätt
eller måste jag vara fysiskt på plats i landsarkivet i Östersund?
 
 
Marie

2012-09-12, 09:18
Svar #5

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Marie,
det går att kontakta Landsarkivet i Östersund för att få hjälp med dragoner och andra inom indelningsverket. Ett s.k. rullkort över personen i fråga ger en överskådlig bild av dennes tjänst i roten eller rotarna i tid och rum, som Landsarkivet skickar till dig vid beställning.
Boende i Göteborg har det varit ett mycket bra sätt för mig att få hjälp med denna information om ett antal dragoner.
 
Landsarkivet i Östersund har en utmärkt service, så det är bara till att sätta igång !
 
Mvh
Åke

2012-09-12, 09:26
Svar #6

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Kalas!
 
Jag skall genast skrida till verket!
 
Tusen Tack
Marie

2012-09-12, 12:57
Svar #7

Lennart Altin

Marie!
 
Såsom varande Storstockholmsbo, varför inte lägga ner forskarmödan på krigsarkivet.
 
Generalmönsterrullan är en del av hela regementets arkiv, som har mycket mer att ge.
Finns kanske kompanijournalen bevarad, fås uppgifter dag för dag.
Specielt i krigstid är de uppgifterna om lägerplatsort och olika kommenderingar kul.
 
Har du dessutom rusthållare under kavalleriet, finns hemmanens köpekontrakt under viss tid på krigsarkivet.
 
Lennart

2012-09-12, 13:17
Svar #8

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Ja det var ju ett bra tips!
 
Det får bli ett besök där.
 
Tack alla hjälpsamma...
 
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna