ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter  (läst 1127 gånger)

2000-08-16, 19:40
läst 1127 gånger

Utloggad Tore Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2008-11-22, 16:47
    • Visa profil
På CD-skivan Emigranten är det ganska tunnsått med jämtar, kanske beroende på att dessa ofta reste via hamnar i Norge. Finns det några motsvarande norska förteckningar tillgängliga?
 
Tore Jonsson

2000-08-16, 22:32
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2000-08-17, 11:22
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har du problem med norska språket, Elisabeth? Eftersom du föredrar den engelska versionen av emigrantlistorna, menar jag. Men för en jämte eller härjedaling är det knappast några problem. Kanske snarare mer naturligt än svenska? (Detta sagt av en bohusläning.) Och norska register finns på norska.
 
Förstasidan till Digitalarkivet finns här:  
 
http://digitalarkivet.uib.no  
 
Där klicklar man på Kjeldetype. Sedan kommer man till en sida där man kan välja om man ska läsa emigrantlistor eller något annat. Där finns också t ex folkräkningar (folketeljingar på nynorsk, -tellinger på bokmål), vilket kan vara användbart om man söker någon som inte emigrerat, utan bara flyttat över gränsen till Tröndelag.
 
Vill man direkt till avdelningen med emigranter från Trondheim, så finns den här:  
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=n&filename=arkivverket/EMITRO&spraak=
 
Där finns sida upp och sida ned med folk från Sverige. Men de flesta av dessa svenskar var säkert från Jämtland och Härjedalen. Detta Trondheims-register täcker perioden 1885-1916.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-17, 15:12
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jörgen, klart att jag läser och förstår norska, har även en rad norska släktingar, men nu var det hit jag hade bokmärket, och då blev det så.

2000-08-17, 18:52
Svar #4

Utloggad Tore Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2008-11-22, 16:47
    • Visa profil
Tack för alla dessa råd och adresser!  
Nu är det bara att sätta igång och jobba.
Hälsningar
Tore

2000-10-12, 22:32
Svar #5

Ingrid Wikberg

Emigranter från Bergs socken, Jämtlands län: Elisabeth Hansson f.1891, Elisa Eriksson f. 1887, Gustaf Olsson f.1892 och Johan E Lundberg f. 1890  
Den 18 maj 1910 så lämnade dessa fyra ungdomar från Berg sitt hemland via Trondheim.  
De åkte först med båten Tasso Cunard Line och kom först till England efter vad jag kunnat leta och läsa mig fram till. Tasso var tydligen en sorts 'matarbåt' mellan Trondheim och Hull. Från Liverpool så tog de alltså ett annat fartyg... vilket kan det ha varit som även passar tiden?
 Elisabeth, Elisa och Gustaf uppgav Seattle som resmål och Johan uppgav Minneapolis, allt enligt passagerarlistan.  Vet någon något om resvägar, båtar,hamnar i USA eller Canada och som rör dessa fyra, och speciellt Elisabeth Hansson som sedan gifte sig till namnet Anderson och i alla fall en tid bodde i Seattle. Jag har inte hittat henne  på de  allmänt kända och använda söksidorna i USA.
Jag vet att hon var på besök i hemlandet någon gång på 30-talet med sin familj, make och tre barn
och då kanske hon reste via Göteborg?  
Hoppas någon kan ge rätta trådar......

2001-09-08, 20:41
Svar #6

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
TIPS
Har hittat en sida av intresse för emigrantforskare i Jämtland.
Se http://welcome.to/REC

2001-12-22, 14:25
Svar #7

Ingrid Wikberg

Dödsrunor över några svenskamerikaner i Iowa.  
Jag har bl a fått dessa uppgifter från en forskar-kollega i Iowa. Har även flera andra som jag måste  renskriva och kommer att dela med mig av.
Dessa gamla urklipp är ur lokaltidningar, tyvärr har jag ej namnet på dem.
***********
Urklipp 5 januari 1934:
 
PETER ERICKSON
Peter Erickson, age 78 years, died at Mercedes, Texas, Friday night after a short illness.       He is survived by his wife and son Chas. H. Erickson and grandson Chas jr.; two brothers and one sister of Long Beach, Calif.
Funeral services were held Sunday afternoon at three o'clock in the Statler mortuary.
Mr. Erickson came to this country in 1868 from Jemtland, Sweden. He settled in Liberty township, Cherokee county, Iowa. On dec 20, Mr. and Mrs. Erickson celebrated their golden wedding anniversery. He had been a resident of this city for fifteen years, moving here from Iowa.
Pallbearers were Alden Wade, Harry McNell,Ernest Drefke,Julis Olson,John Peterson & John Norlander.
************
 
Urklipp 18 juni 1930
 
MRS. JOHN ERICKSON
Lucia Olofson was born in Hovermo, Myssjo, Jemtland, Sweden, Dec 13,1842.She came to Amerika in the summer of 1877 and was married to John Erickson Nov. 2, the same year. Settled on a farm in Liberty township, Cherokee county, in which  place she made her home until she passed away June, 8, 1930 in the age of 87 years, five month and 23 days.
She is mourned by her son Edward Erickson and daughter Mrs Adele Johnson, two granddaughters Gladys and Lucille Johnson,  son-in-law  A. R. Johnson, togehther with many other relatives and friends. She was a member of the St.Jacobs congreation in Liberty township , which later united with the Carmel Lutheran congreation at Marcus. Two children, Erik Olaf and Ida Elizabeth preceaded her in death, as did also her husband, who was summonded by death on Feb, 18, 1923. She was one of the pioners of the township, experiencing the hardships and privations of the earlier days and later the developements of the community.  She was a thoughtful and loving mother, always mindful of the welfare of her family and the community at large. During her declining years and failing health  she has been tenderly cared for by her son who did every thing  to comfort her at all times and in minister to her every want, denying himself many pleasures for the make of his mother.  
Her daughter  and granddaughters have also been of great help  and comfort to her in the tender care they have given at such time that they could spare from their own homes. She has steadfully manifested her faith in her Lord and Savior, of whom her life has been a testiminy in her desire to  serve Him. May her memory long be cherishial  among us.
***********    
 
Urklipp 24/2 1933
 
LEWIS RESENE.  ( Louis Res?n)  
Lewis Resene, 87, an old-time resident of Liberty Township who lived at Cleghorn for many years, died at his home Wednesday morning.
Mr.Resene was survived by one of his sons, Oscar, who lives near Meriden  and six daughters; Mrs Albert Kinzel, Mrs. Clarence Booth, Mrs. Will McIntosh, Mrs. Ethel Olson, all of Cleghorn, Mrs. Kerney Larson of Primghar and Gertude.
Funeral services for Lewis Resene, who died at his home at Cleghorn Wednesday morning will be held at Friday afternoo at 1:30 o'clock  at the Presbyterian church at Cleghorn. Burial will be made at Liberty Cemetary.
**************  
 
Uppgifter ur JÄMTEN 1928:  
År 1869 emigrerade Louis Res?n m fam. från Bjärme och han var bland de första nybyggarna i Meriden, Cherokee county, Iowa. Ungefär samtidigt med honom kom Elias Enocksson m. fam från Bledäng, Olof Enocksson m fam. från Vij, John Olofsson från Åsarna, Karin Strandberg från Sinnberg, Staffan Ivarsson från Fåker, familjen Malmberg  från Näs, Erik Olofsson m fam från Hallom, John Eriksson från Ångron och hans hustru Lucia  från Hovermo. Av dessa var alla, utom Louis Res?n och Lucia Eriksson, döda år 1928.
10 miles väst om Meriden vid järnvägen låg stationen Marcus som grundades 1876.
*********    
 
Enligt  Liberty Township Census 1900 bestod familjen  Resene då av:
Resene,  Louis född i Maj 1846
Hustrun: Martha f. juli 1856  
Barnen:  Oscar f.okt. 1882
         Lena  f.sept.1884
         Emma f.aug.  1886
         Rosa  f.nov. 1888      
         Willie f.dec.1890
         Ethel  f.apr.1896
         Agnes f.aug. 1897
         Mertil f.apr.1900
 
Enligt uppgifter från Liberty Cemetery  så dog Louis/Lewis år 1933, hustrun  Martha år 1904.  
Barnen: Willie (William) dog 1918, Oscar dog 1972.
Louis & Martha hade även en son David f. 1892 -som dog 1893 och en  dotter Luella f. 1894 och hon dog 1895. Alla dessa är begravda på samma begravningsplats.
Om de övriga barnen vet jag inget idag.
 
Undrar så vem denne Louis Res?n var? Finns det fortfarande släktingar i Bjärme? Till hans dödsruna finns ett foto -tagit i yngre år: han är en mörk, hårfager man med vackra, mjuka drag. Ser sydländsk ut. Tyvärr har jag ingen scanner, men jag tror inte att bilden skulle bli så bra via scanner eftersom urklippet är en kopia av ett tidningsurklipp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna