ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finnvattnet Strömsund  (läst 792 gånger)

2000-11-08, 19:25
läst 792 gånger

Annelie Carlsson

Hej! Jag är hjärtans intresserad av den lilla byn Finnvattnet där min farmor har lite rötter, tar mer än gärna emot all historia om byn eller något om min släkt där.Min farmor hette Brita Isadoria Arnesen(gift Nilsson)född år 1893 25 dec.Vet också att hennes mor var Maria Kristina Mattsdotter född år 1857 24 sept.Väntar ivrigt på svar....hälsningar Annelie

2000-11-10, 22:03
Svar #1

Mats Göransson

Hej !
Kul att någon intresserar sig för Finnvattnet, som är en öde by sedan slutet av 1960-talet. Jag har skrivit några artiklar om byns historia i Heimlöuta hembygdsförenings årskrönika årg. 9-12.
Denna hembygdsförening verkar i byarna väster om Vattudalen i Ströms socken.
Maria Kristinas (Maja-Stinas) morföräldrar kom dit 1831. Familjetabeller finns i Strömsboken nr. 23, som utgetts av Ströms hembygdsförening.
 
Är du dotter till Edvin, Algot eller Oskar ?
Jag har bott granne med deras syster Frida.

2000-11-12, 21:15
Svar #2

Annelie Carlsson

Hej!Tusen Tack för svaret. Jag ska fortast möjligt leta  åt mej dessa krönikor och häften. Jag har fått nys om att det ska finnas någon som skrivit en bok enbart om Finnvattnet,eller blandar jag ihop det med nåt annat?  Det ska bli intressant att läsa i böckerna för jag har många frågor!! Jag är dotter till Oskar,som tyvärr gick bort för snart tio år sedan.   Hej o Tack så länge!   hälningar Annelie .

2000-11-13, 16:59
Svar #3

Mats Göransson

Hej igen !
Vad jag känner till finns det ingenting annat skrivet om Finnvattnet förutom ett fåtal tidningsartiklar. Har du svårt att få tag på dessa häften så hör av dig igen.

2000-11-21, 18:48
Svar #4

Annelie Carlsson

Hej Mats! Det var intressant att läsa artiklarna om Finnvattnet, kul att läsa hela historien om byn.Ni har gjort ett bra jobb med böckerna!  Nu undrar jag om du vet av någon som har gamla kort från släkten eller byn,som jag kan få se ??  Je e e rektut e shakalus je !!!   Och så ske je häls ifrån n Jan Oscarsson som råks på va bror men!!! Hej oTack!   Annelie!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna