ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkdräkt.  (läst 3198 gånger)

2005-01-11, 17:45
läst 3198 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Frågan kanske inte passar riktigt här men jag gör ett försök ändå.Om en av mina föräldrar är född i Östersund och den andre är född i Järpen, vilken folkdräkt bör jag då ha?
MVH Kerstin

2005-01-11, 22:03
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Välj den du tycker är snyggast!

2005-01-11, 22:45
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Min mors släkt kommer från Skåne, min fars från Västergötland. Själv är jag född i - och bor i - Göteborg. Så jag har som många göteborgare valt en dräkt från Bohuslän. Ingen av släkterna är helt nöjd men de är mindre missnöjda än om jag burit den andra släktens dräkt!
 
Så välj en dräkt Du själv vill ha! Du kanske har en egen anknytning till någon trakt? En kvinna i Stockholm t ex valde en Blekingedräkt därför att hon tillbringat de lyckligaste åren av sitt liv på Blekingegatan på Söder ... en annan valde en dräkt från Småland därför att både hennes föräldrar och hon själv flyttat så mycket att hon inte hade nå'n hemtrakt utom den lilla by i Småland där sommarstugan låg, den hade varit det enda permanenta i tillvaron hela livet ...
 
Huvudsaken är att Du själv känner Dig nöjd och lycklig i Din fina dräkt! Lycka till med anskaffandet!
 
Ingela

2005-01-12, 08:00
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Kerstin!
Lycka till med Din folkdräkt! Har Du möjlighet att sy den själv också så blir den mycket värdefull och till stor glädje för Dig, när Du använder den. Jag både vävde tyget och sydde min folkdräkt (från Ångermanland) i min ungdom, och det skapade en speciell känsla att sedan bära den. Tyvärr blir det inte så ofta jag bär den numera, men känslan av att använda min egenhändigt tillverkade folkdräkt är bara glädje.
 
Lycka till!
Mvh Anita

2005-01-12, 10:08
Svar #4

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Alla folkdräkter är vackra och det viktiga för mig var att jag kände att min dräkt betydde något för mig. Jag har Färgelandadradräkten då jag är född inte så långt därifrån.
 
Men enligt traditionen brukar man välja dräkt efter 1 var du är ifrån 2 där dina föräldrar är ifrån 3 var dina mor eller farföräldrar är ifrån.
Så din fråga om mor eller far är som tidigare sagts, den du själv gillar mest. Inget är sen fel för det är var du tycker att dina rötter finns som är det viktiga.
MVH
Lena-Maria

2005-01-12, 18:06
Svar #5

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Jättetack för era fina råd. Nu ska jag ta mig funderare och se vad jag kan göra. De senaste 10 åren har jag bott i Västmanland så jag kanske kan knåpa ihop en egen dräkt av det jag tycker är vackrast ur båda.
MVH Kerstin

2007-02-17, 16:21
Svar #6

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Känner någon till denna dräkt? Såväl dräkt som person okänd. Återfinns i släktalbum, ursprung troligen Jämtland, kan ha koppling till Sunne eller Rödön. Fotograf Oscar Olsson, Storgatan 15 Östersund

2007-02-17, 16:27
Svar #7

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Känner någon till denna dräkt? Såväl dräkt som person okänd. Återfinns i släktalbum, ursprung troligen Jämtland, kan ha koppling till Sunne eller Rödön. Fotograf Oscar Olsson, Storgatan 15 Östersund

2007-02-17, 16:48
Svar #8

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Känner någon till denna dräkt? Såväl dräkt som kvinna okänd. Återfinns i album. Kan ha ursprung Jämtland ev Sunne eller Rödön. Fotograf CH Granbom Östersund.
 

2007-02-17, 17:34
Svar #9

Åsa Eriksson

Hej Eva!
 
Tror du det kan vara någon form av samedräkt?
Om man tittar på denna sida  
 kolten  så ser man att det inte behöver vara enfärgat i v-ringningen på samedräkterna utan även mönstrat, så som på din första bild.
Även midjebanden tycker jag ser samiska ut.  
I bältena hängdes ju de föremål som man hade dagligt bruk för, tex kåsor (som på din andra bild).

2007-02-18, 17:50
Svar #10

Sanna Larsson

Dräkterna på de båda bilderna är samiska.  
 
Dräkten på bild nummer ett påminner om dräkten från Dalarna/Idre, då det gröna klädet i bårderna är innanför det röda i halsringning och nedanför det röda i ärmslut samt bården längst ned.
Placeringen av det röda klädet i bården nedtill kan dock variera beroende på om bäraren är gift eller ogift.
Jag är också osäker på kvinnans barmkläde samt bälte då dessa påminner om sådant som hör till andra samiska dräkter.
 
 
Dräkten på bild nummer två ser ut att vara en Jämtlandsdräkt, då den till skillnad från Dalarna/Idre-dräkten har det gröna klädet i bårderna utanför det röda i halsringning och ovanför det röda i ärmslut samt bården längst ned.
Att placera det gröna klädet överst i bården nedtill på Jämtlandsdräkten kan dock även betyda att kvinnan  är gift.  
Vanligtvis placerar man även det gröna klädet i halsringningen innerst eftersom barmklädet är av rött kläde.

2007-02-20, 15:42
Svar #11

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Era värdefulla kommentarer ska jag ha med mig i mitt fortsatta letande efter dessa kvinnodräkters ursprung och de båda kvinnornas koppling till mina anförvanter i Östersundstrakten.  
Tack Åsa och Sanna.
Mvh Eva

2007-02-21, 13:44
Svar #12

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Dessa dräkter är anpassade efter rådande mode runt förra sekelskiftet, och bärs också så. T.ex. har kvinnan på den första bilden troligen snörliv och damen på den andra bilden har en mycket borgerlig frisyr (där också ärmen är mycket modeanpassad).
 
Dessutom bör man vara medveten om att de flesta fotografer vid denna tid tillhandahöll såväl samedräkter som många andra folkdräkter just för fotografering.
 
Damerna kan alltså mycket väl ha samisk anknytning, men behöver inte ha det.
 
Ingela

2007-02-24, 16:53
Svar #13

Jan Lilliesköld

Jag tycker för övrigt som om det är samma kvinna på bägge bilderna !?

2007-02-26, 12:26
Svar #14

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
Ja, det kan tänka sig att det är samma kvinna. I information på nätet kan man finna hur logotypen för en fotograf har växlat under dennes aktiva period och jag tycker att jag kan utläsa att det kan vara ca 10 år mellan dessa båda bilder.

2007-02-27, 06:56
Svar #15

Jan Lilliesköld

Hej Eva!
 
Jag vet inte om det har varit populärt med sameinspirerade dräkter - eller om det handlar om naturligt utfall, men i en samling med album som jag fick låna för några år sedan och skannade av samtliga bilder ur, så finns det med ett par liknande bilder.
Albumen finns i en gård på gränsen mellan Jämtland och Ångermanland i höjd med Ragunda-Edsele.
 
Tyvärr var jag inte så förtänksam vid det tillfället att jag alltid skannade av hela fotografierna så att jag fick med fotografens eventuella logos, men på de flesta gjorde jag de iallafall...
Jag anteckande dock andra eventuella kännetecken för respektive bild på papper. Dessa noteringar har jag inte tillgång till i skrivande stund, men är rätt övertygad om att inget fanns att anteckna på den ena av dessa två bilder - men på den med ljus klänning tycker jag mig kunna se en blyertsanteckning - Kerstin 1910.
Annars förekom inte mycket notervärt på de totalt över 180 bilder som fanns i dessa album - så som vanligt är det en kollektion av många intressanta människor - men de flesta ack så anonyma...
 
 
Lägger ändå in de två bilder jag tänkte på här nedan, så får du se att dräkterna påminner rätt mycket med de ovanstående bilderna. Jmför tex med mössan respektive bältet.
 

 

2007-03-02, 09:38
Svar #16

Utloggad Eva Ahlbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2020-09-03, 17:11
    • Visa profil
ja,jag ser och de är tagna vid ung samma tid. Jag bedömer att mina bilder är tagna ca 1900 resp 1910.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna