ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkräkningen 1890  (läst 796 gånger)

2001-12-06, 21:04
läst 796 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Jag letar efter anor från Undersåker. Hur kan det komma sig att jag inte kan hitta dem i Folkräkningen trots att åtminstone två av barnen föddes där? MVH/Kerstin Persson

2001-12-06, 22:00
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Kerstin, förklaringen är enkel: de bodde högst sannolikt någon annanstans just år 1890.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-12-06, 22:21
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Ett PS, Kerstin: Att du inte hittar dem kan förstås också bero på att du söker alltför detaljerat, med fullständiga namn t ex. I Folkräkningen kan namnen vara stavade på annat sätt - Jönsdotter står som Jönsd:r eller Jonsdtr eller bara Jöns, Olofsson kan ha blivit Olsson. Söker du ett barn ska du vanligtvis inte skriva in efternamnet, eftersom de bara är registrerade med förnamn.
Säkraste resultatet ger breda sökningar, kanske bara ett förnamn och ett födelseår, om du är säker på det. Annars kan du bredda sökningen med några år åt båda hållen. Och är du osäker på namnets stavning så klicka på ”del av ord” eller ”del av namn” (minns inte exakt vad det står). Då får du oftast en massa träffar, men med uteslutningsmetoden brukar man kunna leta sig fram till rätt person/familj.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-12, 22:10
Svar #3

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej igen Maud! Ja, du har nog rätt i det. Ibland tycker jag att anorna rör lite för mycket på sig. Jag har emellertid funnit vad jag sökte, på krokiga vägar men ändå. Tack för dina tips och råd.MVH kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna