ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnskatteberg, C:2  (läst 601 gånger)

2011-07-13, 13:05
läst 601 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har svårt att tyda förnamnet på Nils Giliussons i Koppargruvan dotter och undrar om någon, kanske med med Arkiv Digital, kan hjälpa mig med detta?
 

Källa: Landsarkivet i Uppsala, Skinnskattebergs kyrkoarkiv, Födelse- och dopbok, C 2, 1678-1698 [1691 nr 79].
 
Med vänlig hälsning
Leif G Nygård

2011-07-13, 18:49
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Leif!
 
På Arkiv Digitals bild var det om möjligt ännu svårare att tyda namnet, men jag lutar kort och gott åt Anna. Jag ser dock att prästen på samma sida i så fall skriver t.ex. Anders med ett helt annorlunda stort A än i detta fall, men om man jämför med A:et i dopvittnen Olof Anderssons namn så kan man se en viss likhet.
 

 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-13, 23:23
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Markus - och tack!
 
Oj då, Arkiv Digital var verkligen inte till hjälp i detta fall!
 
Men jag tror du har rätt. Det ska vara Anna.
 
Och när jag fått betrakta detta ytterligare, verkar prästen först ha skrivit Nils (Gilliesons) där men sedan upptäckt misstaget och med styrka skrivit barnets namn, Anna. Detta förvillar när namnet ska tydas.  
 
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna