ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnskatteberg C:4 bild 147 AD  (läst 854 gånger)

2010-11-29, 11:56
läst 854 gånger

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Var vigdes Anders och Catharina ?
Mvh/Lennart

2010-11-29, 19:13
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Det skulle kunna stå i Klockare gården lyst 1gn. Det tolkar jag som att Catharina Andersdotter bodde där.
Mvh Birgitta

2010-11-30, 17:32
Svar #2

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Tack Birgitta.
Det hade jag aldrig kommit fram till. Men jag hittade inte henne där.
Mvh/Lennrt

2014-01-18, 22:08
Svar #3

Utloggad Stefan Bokström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-01-18, 22:08
    • Visa profil
Lennart Mellqvist!
 
Av en märklig slump har du lagt upp en bild på när mina anor gifter sig i posten (3) före dina (4). Kan du hjälpa mig att tyda vad det står?
Jag har precis börjat släktforska så jag är total nybörjare på att tolka texterna.  
Jag ser att det står att drängen Jan Jacobsson och (...) Maria Pehrsdotter tog ut lysning 13 maj och vigdes 4 juni (...) invid Schilån. Men vad står det mer? Jag har punktmarkerar det jag inte förstår.
Just Jan Jacobsson är intressant för mig - han tog sig någon gång under sin levnad namnet Bokström, det som blivit mitt släktnamn. När han dör 1811 anges bara hans nya namn - Bokström i kyrkoboken. Jag har också mina aningar om att han tagit namnet från gruvnäringen.
 
Vänliga hälsningar
 
Stefan Bokström, Stockholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna