ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västanfors C:2 Bild 101 (AD)  (läst 579 gånger)

2010-10-26, 15:43
läst 579 gånger

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mej med den markerade texten nedan ?
Mvh/lennart

2010-10-26, 23:58
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Mästersmedens Olof Gewertz wid Sembla Bruk Barn med Christina Jansdotter. Nom. Olof Natus d 31 Julii, renatus dito. Testes Brukspatron Tidec och Högagtad Herr Anders Barchaeus och des Fru Maria Svartström vice pastorn och comministern Ad. Lars Dahlin och ädla fru Anna Catharina Timm.Nom (namn) natus (född) renatus (döpt). Namnformen Tidec har jag sett även som Tidik, Tidick, Tidich, Tidicke eller med V dvs Vidik - osv (om det är fråga om 1600-tal)  
Hälsar Mats

2010-10-27, 09:53
Svar #2

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Tack Mats för utförligt svar.  
Är namnet Tidec för eller efternamn?  
Har du någon ide om varför vittnena vid denna födelse verkar vara av annan samhällsklass än det som gällde vid övriga födelser i barnakullen där vittnena bestog av mest pigor och drängar
Mvh/Lennart

2010-10-27, 11:05
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!
Nej jag tar tillbaka det där med Tidec. Helt fel!! Det är i stället en hedersbenämning på patronen Barchaeus. Således står där: .. Brukspatron Ädel och Högagtad Herr ...
Hälsar densamme Mats
Orsaken till de bättre situerade vittnena är kanske ett han nu befordrats till mästersmed, eller?

2010-10-27, 12:23
Svar #4

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Hej och tack igen Mats. Jag drog den slutsatsen själv när jag såg att Brukspatronen var Anders Barchaeus enl hfl.
Kan mycket väl vara befodringen som hedrades med ädla vittnen.
Mvh/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna