ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Nilsson  (läst 649 gånger)

2007-03-10, 14:53
läst 649 gånger

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som kan hjälpa mig med nedanstående Per Nilssons destination, när han reste till Kanada och från vilken hamn han reste:
 
Maskinist Per Nilsson, född 1864-02-27 i Fryksände församling,Värmlands län.  
Han flyttade 1905-02-06 från Fryksände församling till Överocke i Mörsils församling, Jämtlands län.  
 
Han utvandrade året därpå, 1906-03-23, till Kanada. Per var ogift och inga barn finns  
antecknade i församlingsboken.  
 
Hoppas någon kan bidra med information om honom, så jag kan gå vidare. Har gjort ett inlägg på Kanada, men inget svar. De måste kanske ha utresehamn och destination.  
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-03-11, 11:23
Svar #1

Björn kämpe

Anita!
Enligt norska Digitalarkivet reste Per från Trondheim 1906 28/3 med fartyget Tasso och med destination Halifax, Canada. Det noteras att han är maskinist och ogift.

2007-03-11, 12:50
Svar #2

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Tusen Tack för din hjälp!  
 
Nu kanske jag kan komma vidare i forskningen efter honom i Kanada.
 
Har du tillgång till census eller arkiv i Kanada? Jag vore tacksam för ytterligare hjälp i Kanada.
 
MVH. Anita.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna