ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryska krigsfångar i Jämtland 1808  (läst 2050 gånger)

2001-01-05, 18:21
läst 2050 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hejsan
I går på bokbussen lånade jag boken Jämten 1966.
I den hittade jag namnet på ett stort antal ryska krigsfångar, tänkte att det kanske kan vara en öpnning för någon med ryska namn i släkten. Det verkar som om många blev kvar och gifte sig i Sverige.  
Bodil

2001-01-05, 18:38
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Bodil!
 
Är det bara ryssar som blev kvar i Jämtland som står med i boken? Min ryske anfader hamnade i Västergötland och ingick i ett kompani av ryska desertörer/krigsfångar som var med i arbetet på Göta Kanal. 1815 fick han barn och gifte sig. Kan det finnas någon chans att hitta honom i boken. Om du tror det, vad heter författaren, så ska jag försöka fjärrlåna den?
MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2001-01-05, 18:57
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Gerd
Boken Jämten ges ut varje år av föreningen Heimbygda och innehåller ett antal intressanta artiklar om Jämtland i olika tider, av olika författare.  
När det gäller de ryska krigsfångarna så är det överstelöjtnant Gustav Lund som skrivit artikeln.Han har utgått från den förteckning som upprättades 1808 och sedan skrivit in vad han kunnat hitta om dem senare. En del antogs lustigt nog till soldater i vid Jämtlands Regemente, en blev fångknekt vid länshäktet i Östersun o.s.v. Men har du ett namn så kan jag kolla om det finns med.
Bodil

2001-01-05, 20:59
Svar #3

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej Bodil!
 
I mina barns släkt finns en ryss som första gången finns registrerad i Sköns förs. utanför Sundsvall. Han hette Alexander f. 4/7 1787. Efternamnet varierar i husförhörslängderna mellan Frilipowski, Filipowsky och Helloposki. Han sägs vara ryss, född i Sibirien.
 
Har du möjlighet att se efter om han finns omnämnd i denna skrift, skulle jag bli jätteglad!
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2001-01-05, 21:21
Svar #4

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Ingela
Tyvärr finns han inte med i boken.  
Men kanske finns det liknande förteckningar i andra län.  
Jag citerar den inledande texten.
- Under finska kriget 1808-1809 togs ett stort antal ryssar tillfånga i Finland, bl.a vid Lappo och överfördes till Sverige på hösten 1808. Förberedelser för mottagande av fångar i Jämtland hade verkställts, vilket framgår av följande skrivelse från Gustaf IV Adolfs hovkansler Carl Lagerbring till landshövding Baltzar Carl August Nieroth den 25 maj 1808- Så följer en skrivelse där det står vilken ersättning varje husbonde får så länge kriget varar, då han tar emot en fånge.
I Jämtland upprättades sedan en förteckning Tingslagsvis över vilka fångar som fanns och deras husbönder. På liknande sätt borde väl ha gjorts i andra län? Hoppas du hittar något !
Bodil

2001-01-06, 21:15
Svar #5

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej igen Bodil!
 
Jag skulle inte tro att min ryss finns med i boken. Det är nog bara Jämtlandsryssar med, men du kan ju göra ett försök. Han hette Gregorius och liksom Ingelas ryss är hans efternamn svårtolkat i källorna. De allternativ som finns är Schiskoff, Schiikorv, Itschoff, Schicopf.  Om du vill ha besvär med att kolla, vore det väldigt snällt.
Tack på förhand.
 
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2001-01-06, 22:14
Svar #6

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Gerd
Det närmaste jag kommer är en Gregorie Suprikoff. Om honom står bara att han fanns hos bonden Göran Olofsson i Rörön, Bergs tingslag.  
Bodil

2001-02-23, 15:14
Svar #7

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej Gerd!
 
Detta med ryssar som byggde på Göta kanal förefaller vara ganska lite känt. Det verkar inte heller som om det finns något samlat material om detta på t ex Krigsarkivet.
 
Bland lokalhistorian på Karlsborgs kommunbibliotek finns dock en avskrift av en besiktningsmönsterrulla från 1813-05-29 för det vid Göta Kanal upprättade Pionnier Compagnii som mönstrades vid Forsviks bruk (nära Karlsborg). Denna upptar ca 160 namn, med några få undantag enbart ryska sådana. Som nr 76 finns en Gregorio Schiskov, 26 år, 5 fot 8 tum lång. Det är sannolikt din ryss. Avskriften är gjord ur Göta kanalbolags arkiv, Inkomna skrivelser 1813, vol EII:8 (förvaras på Landsarkivet i Vadstena).
 
Så mycket mer vet jag inte om dessa ryssar, men avskriften väckte min nyfikenhet. Varifrån kom de? Var de verkligen kvar från 1808-1809 års krig, eller kom de från kontinentens krigföring? Jag hoppas få anledning att återkomma med mer kunskap!
 
Per Iko

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna