ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skilsmässobrev  (läst 1224 gånger)

2012-10-12, 23:16
läst 1224 gånger

Utloggad Märit Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 11:31
    • Visa profil
    • skanegard.blogspot.se
Tacksam om någon kan besvara min första fråga som ny medlem.  
Kopierar in från en gammal kopia, vars ursprung jag är osäker på. Troligen har min släktforskande, nu avlidna, faster skrivit av det från ett dokument i något arkiv.
 
SKILSMÄSSOBREF 1796
Hernösands Consistorii Skiljobref uti sak emellan Dragonen vid Jemtlands Kungl. Regemente Pehr Schylström, Förut Schylberg kallad, och Pigan Magdalena Jonsdotter ifrån Sund medelst häfd under löfte om giftermål påbegynta äktenskap gifvet den 14 Sep¬tember 1796. Alldenstund inhämtdat blifvet, hurusom Räfsunds Urtima Tings rätt, igenom Utslag inkom den 13 sistledne Maji, i anseende till Magdalena Jonsdotters emot Dragonen Pehr Schylström föröfvade otrohet, den hon icke kunnat frångå, yttryckeligen dömt till skillnad uti det emellan nyssnämnda Personer medelst häfd under äktenskapslöfte påbörjade giftermål, fördenskull, och som Schyllström til Skiljobrefs undfående sig anmält, altså göres härmed retterligt, at i dag, som är den 14 september 1796, har, i anledning af kyrko-lagens XVI Capitel, 6 §, äkten¬skapsförbindelsen emellan Dragonen Pehr Schyllström och Magda¬lena Jonsdotter blifvit vederbörligen löst. År och dag som skrifna.
På Consistories vägnar Er. Hesselgren
 
A.Lindahl Consist.Hernös.Nota.
Lösen lo Bn,
Dragonen P.Schyllström
 
   
Skulle vilja ha hjälp med, att reda ut några saker:
Vem var det egentligen av mina anfäder, som hade varit otrogen, vilket ledde till att äktenskapet upplöstes?
Vad menas med uttrycket påbegynta äktenskap?
Vad betyder den hon inte kunnat frångå, som står i texten?
 
Skilsmässan gäller mellan Malin Jonsdotter f 1765-05-18 i Revsunds församling i Jämtland och
Dragon Pehr Skylström, förut Skylberg, f 1760.
De har en gemensam dotter Sigrid Pehrsdotter född 1788-10-01 i Skylnäs, Refsund,  
Hittar inget om deras lysning heller.  
Dragonen Pehr gifter om sig i samband med att skilmässan är stadfäst, vilket får mig att gissa att det är han som anklagar Malin och vill ha skilsmässan klar.

2012-10-12, 23:56
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Märit!
 
Lämpligt nog har jag den aktuella kyrkolagen liggande här bredvid mig (Sveriges kyrkolag af år 1686, tryckt i Göteborg 1856) där man på sid. 138 finner XVI kapitlets §. 6:
§. 6. Uti äcktenskapet tillåtes ock skilnad, när Man eller Qvinna vid verldslig Rätt, så väl af andra skjäl, som egen bekännelse, bepröfvas hafva, under varande äcktenskap, beblandat sig med någon annan, och hor bedrifvit, och then oskyldige parten intet vil låta sig försona; På hvilken händelse, the af Biskopen och Capitlet skola åtskiljas, således at then oskyldige säjes fri ifrån Äcktenskapsbandet, och får begifva sig i et annat Giftermål, hvilket then brottslige ther emot skal förbjudas, så länge then obrottslige blifver ogift: Men huruvida then samme sedan må gifta sig, eller ej, thet lemnas til Consistorii ompröfvande.
Per och Magdalena hade alltså inte blivit kyrkligt vigda, men sedan Per hävdat (alltså haft samlag med) Magdalena, och dessutom lovat henne äktenskap, klassades detta i juridisk mening som att ett äktenskap ingåtts. Därför gällde samma lagar som för ett gift par, och det krävdes ett skiljobrev från domkapitlet för att upplösa det påbörjade äktenskapet. Magdalena hade varit otrogen sedan hon påbörjat äktenskapet med Per, en otrohet hon inte kunnat frångå (alltså inte förneka), och eftersom de ju rent juridiskt var gifta kunde man applicera XVI kapitlets §. 6 om hor inom äktenskapet på händelsen.
 
Du har också helt rätt i din tolkning angående Pers giftermål; eftersom han är den oskyldige fick Magdalena inte gifta sig med någon annan förrän Per antingen gift sig med en annan kvinna på sin sida, eller också givit sin tillåtelse för Magdalena att gifta sig innan han själv ingått annat äktenskap.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-13, 00:07
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag skulle förresten gissa att handlingen kommer från Domkapitlets i Härnösand arkiv, volym FVIIIb:3 (Diverse handlingar angående skilsmässor 1791-1820). Detta är den enda volym som innehåller handlingar om skilsmässor 1796, och har funnits fotograferad på microkort hos SVAR. Om din faster inte har varit uppe och forskat på landsarkivet i Härnösand skulle jag gissa att hon beställt volymen på microkort via SVAR.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-13, 12:40
Svar #3

Utloggad Märit Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 11:31
    • Visa profil
    • skanegard.blogspot.se
Markus, tusen tack för både snabbt och uttömmande svar! Du verkar vara  väl insatt i de här gamla formuleringarna.
 
Det börjar klarna kring det här paret nu, sedan vi hittade skilsmässobrevet och med din förklaring.  
Före detta brev finns det en förfrågan från den 22 oktober 1795 av pastor Carl Åström, som inte är klart adresserad, men förmodligen är skickat till Hernösands Consistorium då, om de skulle anses skilda eller inte.
 
Bland lysningssedlar i Lockne (Landsarkivet Östersund)
At Torparedottern,Pigan Malin Jonsdotter ifrån Räfsunds Socken och Sunds Näset,härstädes,enligt Lofl.Härads Rätten utslag, är i kyrka intagen såsom Dragonen af Brunflo Companie Pehr Schylbergs( Schylströms) fästequinna, och varder bemälta piga på begäran härigenom till bevis lämnadt, med tillägg at, sedan ofvannämde Dragon ej kunnat här förmås till äktenskapets fullbordande, saken blifvit i 1 Winer Consistorie anmäld, hvarefter både Dragonen och pigan först Där förevarit och sedan åter vid Räfsunds Lofl.Tingsrätt, utan at, mig vitterligen, denna äcktenskapsfråga ännu sluteligen afgjord blifvit.
Räfsund d: 22- ocktober 1795
Carl Åström Pastor
 
Troligen är det genom att Pehr Schylström då avser att gifta sig och prästen inte vet om han har laglig rätt till nytt äktenskap.  
Det som är underligt, är att vad jag kan utläsa så gifter han sig ändå redan 11 oktober 1795 med pigan
Gertrud Pehrdotter ifrån Tand, medan skilsmässan från Malin Jonsdotter, inte är klarlagd förrän den 14 sept 1796.
Lockne EI:1 (1777-1805) Bild 330 / sid 59 (AID: v114835.b330.s59, NAD: SE/ÖLA/11074)
 
Har letat flera gånger, men inte hittat hans födelsedatum, mer än årtalet 1760, i husförhör från Skylnäs.
Kan han möjligen vara ett barnhusbarn? Han står i varje fall som dragon och dräng i Skylnäs, på samma gård som Malin Jonsdotter, när deras barn Sigrid föddes.
 
Du har säkert rätt angående att handlingen kan komma från Domkapitlets i Härnösand arkiv. Min faster, Märtha Åhlund, Nyhem och Bräcke, som för övrigt var den som skrev boken Nyhems Socken, som gavs ut 1996 och de två  efterföljande böckerna, ägnade stor del av sitt liv åt släktforskning och besökte de flesta aktuella arkiven många gånger.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna