ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktbok av Anders Backlund  (läst 1252 gånger)

2005-01-16, 11:14
läst 1252 gånger

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Jag söker en släktbok, antagligen för den egna släkten, som Anders Backlund från Ström ska ha skrivit. Han levde 1913-1993. Jag vet tyvärr inte vad boken heter bara att den ska finnas.
Någon som vet?
 
mvh
 
Annika Lindqvist

2005-01-16, 16:41
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Jag har funderat lite över om den släktbok du söker efter kan vara av Lars(Lasse)Bäcklund.  Under åren 1986-1996 publicerade Lars Bäcklund sju böcker om sina egna och sin hustrus anor, som inkluder Släkten Bure med sidogrenar Burman, Stenklyft och Grubb.  Bara en gissning, eftersom jag tror att Lars dog 1996 istället om 1993....  
 
Mbh,
 
John Winblad von Walter, Carver, Minnesota, USA

2005-01-16, 20:00
Svar #2

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej John!
 
Nej, boken ska vara av Anders Backlund. Ett barnbarn till honom är svägerska till mig och hon hört talas om boken men aldrig sett den.
 
mvh
 
Annika

2005-01-16, 21:24
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Annika,
 
Jag har sökt lite på biblioteken. Jag antar att han var från Strömsunds kommun, men de har ingenting. Jag har också sökt på Kungliga biblioteket som ska ha allt tryck som kommit ut på svenska, men det finns iget där heller.
Förmodligen har han gjort en privat upplaga i så fall och då får du kolla runt i släkten.

2005-01-16, 21:32
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kontakta Tommy Näzell på Antikvariat Genealogica. http://www.genealogica.com/  
Han gjorde för ett par år sedan en förteckning över all genealogisk litteratur i Sverige. Det är ju inte alls säkert, men har du tur så kanske han har en titel att ge dig i alla fall.

2005-08-15, 02:07
Svar #5

Utloggad Ingrid Backlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 11:09
    • Visa profil
Hej Annika
Det finns inga utgivna släktböcker av min far Anders Backlund. Han skrev några häften som vi barn fick med ord och uttryck som användes i Vågdalen (Strömsunds kommun) under hans barndom, berättelser om sig själv och sina syskon samt en del släktforskning. Jag fortsatte med släktforskningen efter hans död men det mesta gick förlorat när hårddisken kraschade. Om din svägerska (mitt syskonbarn) hör av sig till faster/moster Ingrid så ska hon få kopior på det som finns kvar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna