ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ölands norra mots häradsrätt (bouppteckning Högby sn)  (läst 1186 gånger)

2014-11-28, 22:42
läst 1186 gånger

Utloggad Ulric Björck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 21:20
    • Visa profil
Hej! Har tyvärr lite problem att tyda vissa delar av den här texten. Eftersom det verkar vara särskilda omständigheter runt Anders Simonssons bouppteckning tar jag gärna emot all hjälp jag kan få. Anders Simonsson och hustrun Lisken Olofsdotter hemmahörande i Vedborm, Högby socken. Tack på förhand!
 

2014-11-29, 20:59
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
1793 d 11 Junius war undertecknade kalade af änkan Lisken Olofsdoter i Weborm  at uptekna och wärdera dän Egendom som i däs boe kunde befinas efter däs afl. man Anders Simonson som förmodeligen afl. (avlidit) uti Näste förlidende ofrids år sedan han låtit sig där ...  
Inget underligt, mer än att han antas vara död i kriget - vilket måhända kan utläsas av fortsättningen.

2014-12-02, 23:23
Svar #2

Utloggad Ulric Björck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 21:20
    • Visa profil
Tack Mats! Det var särskilt texten afl. uti Näste förlidene ofrids år sedan han låtits sig där som jag hade problem att tyda och som jag inte kände igen från de vanliga bouppteckningar som jag har tittat på. Tar gärna hjälp på nästa rad också för jag förstår inte riktigt hur Anders har kunnat gå bort i kriget, han var ju inte något soldat vad jag har sett i hfl och mtl. Förhoppningsvis kan du läsa ut svaret på denna rad! :-) Raderna efter följer gängse norm och listar de efterlevande.
 

2014-12-03, 21:48
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
förlidene ofrids år sedan han låtit sig därtil förhyra och lemnat efter sig gämte

2014-12-04, 00:04
Svar #4

Utloggad Ulric Björck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 21:20
    • Visa profil
Tack igen Mats! Återstår bara att funder ut vad detta kan betyda. Låtit sig därtill förhyra?

2014-12-04, 10:41
Svar #5

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Man kunde väl ta hyra i kriget, liksom man fortfarande kan ta hyra som sjöman, dvs bli anställd.
 
Begreppet hyra i detta avseende förklaras i SAOB = anställa någon i sin tjänst eller leja någon för utförande av visst arbete o. d.; numera blott i fråga om tillfälligt arbete eller i fråga om anställande av någon i tjänst på handelsfartyg.  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna