ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thorsgården i Ragunda  (läst 2300 gånger)

2003-11-03, 09:48
läst 2300 gånger

Magdalena Larsson

Då ett led av mina anor lär ha bott på Thorsgården i Ragunda i ca sju generationer är jag mycket nyfiken på vad det är. Jag har sett att det numreras, så jag antar att det är flera gårdar, kanske en by? Kanske någon har ett foto som kan laddas ner? Ligger det långt från vad som kallas Skogen (vad nu det är)? Jag har sett att namnformen är vanlig i trakten runt omkring - är det nybyggaren som grundade gården som åsyftas, eller vem? Alla upplysningar emottages tacksamt.

2003-11-03, 10:09
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Magdalena,
 
Enligt folkräkningen 1890 finns det 158 st personer boende i Thorsgården så det ser ut att vara en by.

2003-11-03, 12:48
Svar #2

Magdalena Larsson

Hej Lena,
Ja du har rätt. Men längre tillbaks borde det väl varit en gård av namnet att döma? Thorsgården finns nämligen belagt långt tillbaks i tiden, åtminstone till 1500-talet så vitt jag vet. Det kanske ursprungligen var en huvudgård med torp (av dessa 158 var det en del torpare)? Det är främst den tidigaste historien fram till slutet av 1700-talet som jag är intresserad av.

2003-11-03, 16:43
Svar #3

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Magdalena,
Vid Räfsten med jämtarna 1613 verkar det bara ha funnits ett hemman i Thorsgård:
Du kanske har varit inne på Björn Espells hemsida någon gång:
 
http://w1.631.telia.com/~u63113361/rafsten/default.html
 
Det är bara att välja socken, Ragunda och sedan rulla på sidan till du kommer till Thorsgård
Mvh / Berit

2003-11-03, 20:11
Svar #4

Magdalena Larsson

Hej Berit,
Ja gissa om jag har varit in på Björn Espells hemsida! Inte just vid Räften dock - uppenbarligen. Jag tror emellertid att det måste ha varit åtminstone två familjer i Torsgård vid denna tid: förutom Olof Eriksson som nämns på Rästen finns väl även dennes hustrus brorsson Jon Jonsson där, eller var det i och med Rästen som Jon Jonsson tog över..? Enligt Räften tillhör han inte hushållet.  
 
Bodde inte även Jon Jonssons sonson, som hade det fantasieggande namnet Jon Jonsson, där, samt dennes son Per Jonsson f 1650? (Jag kan ha blivit förvirrad av alla Jon och tagit en generation för mycket...) Ett par generationer senare är de i alla fall i Thorsgård. Dottern till Jon Olofsson i Pålgård gifter sig till Torsgård, så kanske är det till och med tre hushåll.
 
Är det någon som vet hur det ser ut eller var det ligger?

2003-11-03, 23:01
Svar #5

Utloggad Lars Mikaelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 22:23
    • Visa profil
Hej Magdalena!
Enligt Staffan Lindkvist bok: Familjer i Ragunda bor det på Torsgård no1 tre generationer Jon Jonsson mellan åren 1621 till 1688. Därefter övertas gården av Per Jonsson född 1650-död 1725.
Gården synes ha funnits i släktens ägo fram till 1761 då Daniel Olofsson avled.Daniel Olofssons hustru Margareta Olofsdotter gifte därefter om sig med Gustaf Ingemarsson vilken blev ny ägare till gården.
Olof Eriksson bodde på Torsgård no2 vid 1600 talets början.
mvh
Lars Mikaelsson
Helgum

2003-11-04, 08:03
Svar #6

Magdalena Larsson

Hej Lars!
Tack för hjälpen! Den äldste Jon Jonsson är son till Jon Olofsson vars fru ägde andel på Thorsgården, så man kan gissa att det varit i släkten ännu längre tid (Espells hemsida, under Räfsten, och Fam.krön). Framgår det vem Thor syftar på?
MVH
Magdalena

2003-11-04, 15:27
Svar #7

Utloggad Ove Hellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 19:20
    • Visa profil
Magdalena
 
Skicka mig din epostadress, så ska du  få lite uppgifter!
 
Ove Hellström

2003-11-04, 17:12
Svar #8

Utloggad Ove Hellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 19:20
    • Visa profil
Magdalena
 
Jag försökte svara på ditt email, men det kom åter till mig, det var nåt fel på adressen, försök igen.

2003-11-04, 17:18
Svar #9

Utloggad Ove Hellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 19:20
    • Visa profil
Hej Magdalena
 
 
Jag börjar med en återgivning av den sägen som säger att det efter digerdöden rök ur endast sju skorstenar i Ragunda. det var hos
 
,n Jude i Lien
,n pål i Pålgård
,n Tor i Torsgård
,n Brodde i Hoo
,n Ronnkel i Ammer
å, n kel i Jale
Namnet på den sjunde personen, en man från Håsjö, hade vid upptecknandet glömts bort.
 
Den tidigaste kände ägaren till Torsgård helle Oluff (med stavning från omkring 1540) Möjligen är han identisk med den Olaff, som enligt 1566 års tiondelängd erlägger en tunna korn i tionde.
I denna längd framgår att Torsgård består av två gårdar, vilket det gör framgent under 1600-talet.
Torsgård nr 1 om 2,5 tunnland ägs 1566 av Joen. Han erlägger en spann i tionde. På denna gård heter därefter samtliga bönder under en tidsrymd av mer än 120 år Jon Jonsson. ännu 1709 är detta jordebokens namn, men hemmanet ägs då sedan C:a 20 år av Per Jonsson.
denna gård står i ett odiskutabelt men i detalj inte klarlagt samband med Ammer. sannolikt är den Jon som under 1600-talets första årtionden äger Torsgård äldste son till Jon i Ammer.
 
Där har du lite uppgifter om byn Torsgård, som ingår som en del av kyrkslätten.
Övriga byar i kykslätten är, Lundsgård, Landverk, Skogen, Munsåker, Gisselgård, Hammarsgård & Prästbordet.
Källa Ravund 1982
 
Om du vill kan jag skicka dig uppgifer om Torsgård fram till laga skiftet.
 
 
vänligen
Ove Hellström

2003-11-04, 18:13
Svar #10

Magdalena Larsson

Hej Ove!
Gud vad intressant! Så många som måste ha dött! Finns det något foto av kyrkslätten? Jag har sökt på Google, men finner inget.  
 
Ett spann i tionde, det är väl ganska mycket för att vara bonde? Om man jämför med vad de hade vid Räfsten.
 
Jag tror det var i Räfsten jag läste systergård på Thorsgården tror jag att det var. Vad var det? Styckades gårdar vid arvsskifte? Är det därför det blivit fler gårdar i Thorsgård och annorstädes?
 
Jag har som jag skrivit tagit bort en del sparade mail, så det går nog fram nu. Fast om du har foto kan du väl ladda upp det här?
 
Med vänliga hälsningar
Magdalena

2024-01-10, 19:25
Svar #11

Utloggad Petter Norman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 06:27
    • Visa profil
Hej Magdalena!
Enligt Staffan Lindkvist bok: Familjer i Ragunda bor det på Torsgård no1 tre generationer Jon Jonsson mellan åren 1621 till 1688. Därefter övertas gården av Per Jonsson född 1650-död 1725.
Gården synes ha funnits i släktens ägo fram till 1761 då Daniel Olofsson avled.Daniel Olofssons hustru Margareta Olofsdotter gifte därefter om sig med Gustaf Ingemarsson vilken blev ny ägare till gården.
Olof Eriksson bodde på Torsgård no2 vid 1600 talets början.
mvh
Lars Mikaelsson
Helgum

21 år senare hittar jag denna tråd.:-)

Vill bara komplettera lite. Korrigera.
Släkten(blodslinjen) efter olaff, oluf, etc genom Per Jonsson 1746-1749 och hans son Olof Persson 1684-1755 har fortfarande grenar kvar i Torsgård. Minst två hemman. Men visst har ursprunget styckas och avsöndrats många gånger sedan laga skifte. Såväl arvskifte som försäljningar har skett. (Blodslinje om ni accepterar kvinnor som genbärare i vissa generationer).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna