ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlänningar i Jämtland  (läst 1189 gånger)

2011-05-16, 17:13
läst 1189 gånger

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
I min släktforskning har jag noterat att ett antal anor som stammar från Värmland. Kommer detta sig? Kan det vara för att skogen, som alltid varit viktig i Värmland, blev såpass avverkad att skogsarbetarna for till Jämtland för att kunna fortsätta förtjäna sitt uppehälle? Eller kan det ha något att göra med den skattefrihet kronan gav under ett antal år till dem som koloniserade Norrland?
 
Mvh Carl Johan

2011-05-16, 18:41
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Carl Johan!
Många var rallare också i samband med att stambanan byggdes. Många Svea- och Götalänningar blev kvar efter banan, när man passerade de olika landskapen i norra Sverige. Här http://www.bispgarden.com/goder.html har jag beskrivit en som heter Jan Andersson, alias Janne Goder som kommer från Svealand och Värmland, men blev kvar i Jämtland.
Mvh Martin B

2011-05-16, 18:53
Svar #2

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:29
    • Visa profil
Carl Johan, det finns en bok av Sten Jacobsson som heter: Bortom. Värmländsk arbetskraftinvandring till Jämtland och Härjedalen eller något liknande. Fråga på biblioteket. Där får du en del förklaringar men också olika öden beskrivna.
Mvh Marianne

2011-05-16, 21:42
Svar #3

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Tack för svaren Marianne och Martin; intressant läsning om släkten Goder också.  
 
Mvh
Carl Johan

2011-05-16, 22:07
Svar #4

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:29
    • Visa profil
Carl Johan, ju mer jag tänker på saken så får jag för mig att boken hette Långväga. Värmländsk....osv. Prova även med den titeln. Det är några år sedan jag läste den och har inte antecknat så som jag borde!
Mvh Marianne

2011-05-16, 22:28
Svar #5

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Sökte i bibliotekskatalogen: Långväga: arbetsvandringarna från Värmland till Härjedalen av Jacobsson, Sten (1996).
Tack för boktipset Marianne!
 
Mvh Carl Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna