ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiseiska bokhandeln i Östersund  (läst 1725 gånger)

2006-01-29, 09:23
läst 1725 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Har lita frågor om saker i Östersund eller Frösön. Mina föräldrar bodde där i slutet av 1940-talet och första halvan av 1950. Med anledning av detta undrar jag.
1, Känner någon till Wiseiska bokhandeln? Vart låg den t.ex (Min far arbetade där).
 
2. Undrar också över några kaf?er som kan ligga antingen i Östersund eller på Frösön Det gäller:
Edenbos konditori, Caf? Rosenhill och Caf? Björkhagen. Vet någon mer om dessa.
 
MVH  Kicki

2006-01-29, 11:19
Svar #1

Birgitta Rosén

Wis?nska bokhandeln låg i början på 1900-talet på Storgatan 36 enl'Östersundsbilder från Oscar II:s och Gustaf V:s tid. 1968. Här finns också en bild av exteriören.
Mvh Birgitta R

2006-01-29, 15:43
Svar #2

Kicki Wahlström

HEJ!
 
Tusen tack Birgitta. Ska titta på bibloteket om boken du nämner ovan finns.
 
MVH Kicki

2006-01-29, 16:19
Svar #3

Janne Högdin

Edenbos konditori ligger nu på Rådhusgatan 59 i Östersund. Jag har för mig att det fanns på en annan plats tidigare.  
Cafe Rosenhill låg på Frösön.
Trots idogt testande av fiken i Östersund och på Frösön i 50-talets början har jag inte något minne av Cafe Björkhagen. Däremot fanns (och finns sommartid) ett Cafe Björkbacka i Björkbackaparken i Östersund.

2006-01-29, 20:08
Svar #4

Kicki Wahlström

Hej Janne!
 
Tusen tack för uppgifterna.  
 
MVH Kicki

2006-01-30, 19:33
Svar #5

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej Kicki
Från boken Sveriges privata företagare, Norrland sid 451 finns följande:
Edenbos konditori. Inneh. Thorsten Edenbo, Rådhusgatan 9, Östersund. Tel 1220.
- Ett äldre konditori i staden, det Levinska, övertogs 1906 av konditor G.V. Carlsson. 1925 delades rörelsen, varvid konditor Carlsson behöll bageriet. Konditorirörelsen övertogs 1939 av nuvarande innehavare och drives i de lokaler som togs i bruk 1935.
I samma bok finns det några andra Caf?er som har bytt ägare och namn. Wis?nska bokhandeln har jag själv varit inne, trevlig affär.
Mvh
Ingrid

2006-02-05, 01:45
Svar #6

Kicki Wahlström

Hej Ingrid!
 
Tusen tack för uppgifterna.
 
MVH  Kicki

2006-09-05, 17:08
Svar #7

Helena Olsson

Hej Kicki!
 
Min mormor Astrid Hamqvist hade caf?et Björkhagen, jag vet inte så mycket tyvärr. Det låg på Sportvägen 5 på Frösön (kallades ibland för Sportcaf?et)i en villa. På övervåningen bodde bagar'n Berg, som också hade bageri i källaren. Mormor bodde i några rum i samma plan som caf?et. Det fanns en stor trädgård med bord och stolar. Min mormor köpte det kanske 1956, då var det redan igång. Men jag tror inte någon tog över efter henne, ca 1960, då såldes det nog som en vanlig villa. Var bagare Berg tog vägen vet jag inte...
Mvh/Helena

2006-09-05, 22:19
Svar #8

Kicki Wahlström

Hej Helena!
 
Tack så hemskt mycket för upplysningarna. Det förklarar varför min mamma och pappa ofta gick till caf? Björkhagen som nygifta, då de bodde på Sportvägen 7.
 
Tack

2006-12-21, 06:23
Svar #9

Eva Macomber

Hej,
 
Är det någon som vet adressen där Caf? Rosenhill
på Frösön låg? Det låg också en kiosk bredvid. Mina föräldrar hade det ett tag i början på 60-talet och bodde också i lägenhet ovanför.
Jag ska åka till Östersund och Frösön nu i Jul 2006 för första gången på 45 år och det skulle vara kul att se var Caf? Rosenhill låg.
Hälsn.
Eva

2006-12-21, 13:32
Svar #10

janne

Hej Ewa
Jag tror att Rosenhill låg ovanför Lövstabadet på Byvägen mellan Fröjavägen o Vandrarvägen
Janne

2006-12-21, 16:22
Svar #11

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Hej Eva.
Caf? Rosenhill låg längst upp, på Byvägen 74 (gatunumret 74 har jag fått uppgift om).
Finns också en liten gata där uppe som heter Rosenhillsvägen.
Jag minns mycket väl att jag och några kamrater, på 1960-talet, på vintern kunde ta lång söndagspromenad från stan, över Frösöbron, Bergsgatan bort mot Alpbacken, runt Frösöberget, kom fram vid Krönet, fortsatte Byvägen fram till Caf? Rosenhill - satt där länge och fikade - härligt gott!
Sen promenaden hem - men betydligt kortare - gick rakt ner till Frösövägen och till Frösöbron och vidare in till stan. Många härliga timmar!
Välkommen till Östersund o Frösön!
En God Jul önskas av Karin A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna