ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hällestad, Bottebo, kan ej tyda varifrån Johan Larsson kom  (läst 548 gånger)

2004-10-30, 22:46
läst 548 gånger

Utloggad Lars Thorstenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-10-06, 14:19
    • Visa profil
Johan Larsson flyttade in på Bygget i Bottebo,Hällestad sn. 1837 men jag kan ej tyda varifrån han hade bott innan. Han föddes 1793-04-03 i Stjärnorp och flyttade 1830 till Hällestad men jag vet ej vart. I hfl. för Hällestad hittar jag honom alltså i Bottebo 1837 och framåt men kan någon hjälpa mej att tyda eller komma med någon bra gissning på var han kom kom i från då skulle jag bli mycket tacksam. Kan det vara ett annat torp i Hällestad eller är det någon annan socken ?
 

2004-10-31, 04:59
Svar #1

Kristina Rönnberg

Hej Lars!
Jag tror det står Tallbacken, men har inte kunnat återfinna din Johan Larsson där. (Jag skummade bara igenom med ögonen på födelseår så det är möjligt att jag missade honom). Tallbacken är ett boställe under Ljusfall om du vill leta noggrannare. Ett annat tips är att i husförhörslängderna från 1889-1897 finns Gårds- och byaregister som du kan jämföra med.
Det här blev inte lösningen på din fråga, men jag hoppas att det ändå kan hjälpa dig en bit på vägen.
Lycka till!
/Kristina

2004-10-31, 20:06
Svar #2

Utloggad Lars Thorstenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-10-06, 14:19
    • Visa profil
Tack Kristina,
 
Jag hade också gissat Tallbacken men då jag inte kunde finna något sådant torp i Hällestad trodde jag det stod något annat. Nu vet jag ju var jag ska leta och hoppas jag kommer vidare. Om det inte skulle vara Tallbacken har du någon annan aning om vad det skulle kunna vara ? Tycker du man kan vara säker på att början är Tall, och om inte, vad skulle det då kunna vara ? Tull eller Toll kanske?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna