ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veta, fødta, 1827 GID 407.12.33400 (Stina Lisa Wester)  (läst 826 gånger)

2005-01-27, 01:11
läst 826 gånger

Stein Rypern

Hej -- Dette er hva jeg kan lese: Stine Lisa, født 13 (Mar 1827). Foreldre: Lifgr (Livgrenader) Anders Persson och hustrun Greta Wiman från stina Hva får dere ut av denne ? Smil, Stein

2005-01-27, 10:43
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
Föräldrar. Lifgrenadiären Anders Persson Wester och dess Hustru Stina Greta Wiman från Mörby Westergårds Ägor.

2005-01-27, 12:48
Svar #2

Stein Rypern

Ser at jeg har gjor en feil - dette var ikke fra Veta, men fra Viby socken.    Betyr det at Anders Persson Wester er fra en gård ved navn Wester i Viby, mens hustrun kommer fra gåden Wiman i Mörby socken ?   Eller misforstår jeg totalt nå ?   Stein R

2005-01-27, 22:04
Svar #3

Stein Rypern


2005-01-27, 23:04
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Stein!  Anders Persson Wester hette alltså Wester som soldat och hans patronymikon var Persson (dvs hans far hette Per/Peter/Petter).   Hustruns efternamn eller släktnamn var Wiman (i detta fallet också ett soldatnamn då hennes far hette Anders Svensson Wiman, och hans far i sin tur Sven Svensson - och Svens far i sin tur hette Sven Simonsson Qvarnström, också ett soldatnamn då han var ryttare).  Paret Anders och Stina Greta bodde på ägorna till gården Västergården i byn Mörby i socknen Viby.  Är detta möjligen anor till dig? Och är du i så fall intresserad av uppgifter om dessa?  På vilket sätt är du då släkt med dem i så fall?  Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-01-28, 18:20
Svar #5

Stein Rypern

Hej Henrik -- Tusen takk for opplysningene! Nei, dette er ikke mine anor, men det er min svigerbror (svärbror) Darrin Kron sine anor. Darrin er en svensk-amerikaner, gift med min hustrus søster. Jeg vil veldig gjerne ha mer opplysninger om disse - og gjerne også vite hvor jeg finner originalkildene - har tilgång til genline.se og ancestry.com. Jeg har også endel opplysninger om etterkommere etter Stina Lisa Wester: 1) Stina Lisa Wester giftet seg 30-Oct-1859 med Carl Johan Kron, b 26-Mar-1833, Ekeby, Ôstergötaland. De fikk fem sønner, og bodde i Veta socken. Den 6-Dec-1880 meldte Carl Johan, Stina Lisa og sønnene Axel og Emil utvandring til Nordamerika. Sonen Oscar hadde allerede reist, i Mars 1880. Carl Johan og Stina reiste fra Göteborg den 10-Des-1880, med destinasjon Vermillion, Clay County, South Dakota. Carl Johan døde 29-Jul-1896, Stina døde 8-Mai-1916. Begge er begravet på kirkegården Komstad Cemetary i Glenwood township, Clay County, S.D I all fall fire av sønnene endte opp i Amerika, og etterlot seg etterkommere. 2) Sonen Emil, født 6-Oct-1870 i Veta kom til South Dakota som 10 åring, tidlig i 1881 (reiste fra Göteborg i desember 1880). Ca ved alder 25 år, i 1895, giftet han seg med Hulda Cecilia Anderson, født 27-Apr-1872 i Riverside township, Clay County, SD. Hulda var også datter av svenske immigranter. Hennes far var Carl Johan Andersson, f i Mjölby, Ôstergötland, Sverige 11-Jan-1843, d 27-Feb-1915, og hennes mor var Stina Sofia (Sophia) Sjögren, født i Husby i Dalarne, Sverige 20-Mar-1843, d 8-Nov-1913. Familien Anderson og deres etterkommere er omtalt i boken History of the Swedes who settled in Clay County, SD. Jeg er også interessert i å finne ut mer om denne familien. Hulda døde på sykehus i Omaha, KS, i 1919. Emil døde etter fall fra en hest i 1933. 3) Emil og Hulda fikk i alt 8 barn. Jeg har alle navnene, men den grenen jeg har fulgt kommer fra sonen Milton Kron, f 31-Oct-1903, i Clay county, SD. Han flyttet til Minneapolis, MN, og giftet seg med Ruth Seilitz, født ca 1914 i Minnesota. Ruth var *også* datter av svenske innvandrare. Ruths foreldre var Reuben Seilitz, f ca 1886 i Sverige, og Anna, f ca 1888 i Sverige. 4) Milton og Ruth fikk to sønner. Den ene sønnen var Brian Theodore Kron, f 17-Sep-1941, Hennepin county (Minneapolis), MN. Brian giftet seg med Donna Mattson - som (riktig gjettet) *også* kom fra en familie med svenske innvandrere :-) 5) Brian og Donna, som begge lever, har to barn: datteren Tracy og sonen Darrin Scott Kron, f 25-Sep-1973 i Hennepin county, MN. Darrin giftet seg i 1998 med min frus søster Ann Marie Melby, født 27-Mar-1974 in Ramsey county, MN. Ann Marie er Amerikaner av Norsk-Irsk-Tysk avstamning, og den første hustru i linjen ned hit som ikke er barn eller barnebarn av svenske innvandrere i USA :-) 6) Darrin og Ann har sonen Ayden Alcott Kron, f. 10-Apr-2003, i Helena, MT. Har mer detaljer (og kilder for opplysningene) enn dette, men det skulle vel være en god begynnelse. Hva har du ? Smil, Stein

2005-01-28, 22:23
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen Stein!  Fädernet har jag inte kikat särskilt mycket på. Mormoderns anor är desto bättre utredda.  Jag kunde inte riktigt bestämma mig för var jag skulle lägga upp vad jag vet om Stina Lisas anor... det blir nog Normlösa eller kanske Veta...  Veta socken verkar vara med rätt mycket. Det får det bli. Titta där.  Henrik
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna