ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veta: Mantorps trädgårdsmästares barn 1734  (läst 833 gånger)

2005-02-09, 15:20
läst 833 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag skulle behöva hjälp att tyda vad det står på ett par ställen i en dopnotis från Veta. Vad står det i början av fjärde raden uppifrån före namnet Lars Sunasson? Är det en förkortning av något slag? Och vad står det på sjätte raden uppifrån? Är det efterleden i den andra Helenas namn, eller?
Tacksam för hjälp!
Inga

2005-02-10, 09:28
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det finns ju ett ställe i Veta som heter Fall, kanske är det det som står i början av 4:e raden?
Sen tycker jag mig se att Helena heter Margaretha Jön.. Men det mörka partiet till höger kanske döljer fler ord än vad man kan läsa.... Det skulle behövas ljusas upp lite.

2005-02-10, 10:20
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Före Lars Sunesson står i Fall som hör till Lars Jönsson på raden ovanför.
Längst ner står greta Jöm. ( finns flera Jöm på motstående sida)
Helena längst till höger på raden ovanför verkar heta Nore(n?)

2005-02-10, 10:50
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det kan mycket väl vara Fall. Det skulle kunna stå Full också, men det finns väl inte någon sådan plats i närheten (dock på andra ställen).  
 
Men jag tror inte att det står Margaretha Jön. Det sista ordet tror jag istället är Ibm, förkortning för Ibidem = på samma plats eller därsammastädes som det ibland uttryckes (i det här fallet alltså Mantorp). Det skulle i och för sig kunna stå Marrgreta (avstavat efter Marr), men jag tycker inte riktigt att det är ett M i början; snarare ett N. Jag tycker det närmast ser ut som att det står Norr- och möjligen en bokstav till (Norm-?), som förlorar sig i det mörka partiet. Och sedan ?grehn eller ?grahn (knappast greta eller greha - och inte gretha). Skulle det möjligen kunna stå Helena Norrgrehn Ibm (= i Mantorp)? /alternativt Normgrehn?/ I så fall tycker jag att det bokstavsmässigt och innehållsmässigt skulle kunna gå ihop.

2005-02-10, 11:05
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Carl-Fredrik har rätt det står Ibm och inte Jöm.
Och Norrgrehn verkar också det vettigaste.

2005-02-10, 11:23
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Fall ligger i centrala Mantorp och är numera ett industriområde. Jag har en ana därifrån, en kyrkoherde som föddes där och hette Fallerius.
...och visst har C-F rätt i att det står grehn Ibm, fast i min dator kan jag inte läsa det mörka partiet till höger, och då blir det svårare att koppla ihop orden.

2005-02-10, 12:09
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag kan kanske tillägga till ovanstående, som verkar ha utmynnat i Fall och Norrgrehn, att det stämmer.
 
I Fall bodde vid denna tid just bonden Lars Jonsson (1689-1758) och Helena Norrgren (170(4)-1779) (dotter till rusthållaren Per Svensson Norrgren i Torpa, Normlösa sn) kan mycket väl tänkas ha varit bosatt på Mantorp redan 1734, då hon åtminstone 1736 30/10 gifter sig i Veta sn med sin Francois L?range, och då tituleras jungfru på Mantorp.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-02-10, 14:53
Svar #7

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Fantastiskt! Vad duktiga ni är. Fall trodde jag först var en förkortning för något, speciellt som jag inte har någon lokalkännedom i Veta. Helena Norrgren tycker jag mig minnas ha stött ihop med när jag studerat andra dopnotiser i Veta. Jag har faktiskt försökt leta i notiserna för att hitta möjliga namn att förknippa till dem som är svårlästa i just mina notiser. Hjärtligt tack alla!
Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna