ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vårdnäs, AI:5, 1812-1823, sid. 260, Långedalsstugan  (läst 325 gånger)

2007-01-30, 20:21
läst 325 gånger

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Behöver läshjälp med vart en flicka tar vägen.
I Vårdnäs,Långedalsstugan bor änkan Maja Stina Jonsdotter med två döttrar.Hon rymmer med yngsta dottern,lämna älsta kvar.Vad står det att älsta dottern tar vägen? I Rad två.På modern står det något med??
Vårdnäs Husf:AI:5 1812-1823 sid 260 i bok.
413.6.55900
Jag får inte fram något?Tacksam för hjälp.
Kent-Mikael Edoff.

2007-12-13, 18:17
Svar #1

Emelie Hermansson

Hej Kent-Mikael,
 
Då den skannade bilden gör texten grumlig, har jag svårt att fullständigt tyda orden. Dock kan jag urskilja följande:
Maja Stina avflyttar 1815 till Korset (troligtvis syftar notisen på torpet med samma namn under Björnkil). Vad dottern beträffar, skall hon 1814 ha bott hos någon Jonsson i en ort/gård jag ej kan tyda. Eventuellt börjar gårdsnamnet på bokstaven R eller B. Det förefaller troligt, att Britta Maria, i samband med moderns rymning, blev placerad hos någon släkting, troligtvis en morbroder. En möjlighet vore väl, att följa moderns eventuella bröder och därigenom utröna om dottern någonstans finnes inhyses.
 
Hälsningar, Emelie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna