ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vårdnäs, C:4, Sid 46, Lars Petter  (läst 534 gånger)

2007-07-20, 20:32
läst 534 gånger

Johanna Axelsson

Hej. Någon som kan hjälpa mig tyda vart familjen är skriven. Jag hittar nämligen inte i familjen HF för året. Lars Petter Pihl född 1827-11-01 i Vårdnäs.
 
Mvh: Johanna Axelsson

2007-07-20, 22:06
Svar #1

John Sidén

Hej Johanna!
Familjen var bosatt i Korset på Björnkils ägor (Vårdnäs AI:7 fol 188). Fadern heter både i födelseboken och husförhörslängden Jakob Abrahamsson men i husförhörslängden är det namnet struket och ovanför står Abraham Jansson. Modern heter Maja Larsdotter. Enligt husförhörslängden föddes Abraham Jansson 1798-09-21 i Nykil vilket inte stämmer med födelseboken för Nykil. Troligtvis är Abraham identisk med den ena tvillingen (den andre heter Isak) som föddes 1798-05-05 i Solberget på Gärdsätters ägor i Nykil, föräldrar var Johan (Jaen) Persson och hans hustru Ingrid Andersdotter (Nykil C:4 fol 461). Maja Larsdotter uppges vara född 1793-05-11 i Vårdnäs, detta enligt husförhörslängden, hennes födelse har jag inte kontrollerat i födelseboken för Vårdnäs 1793.  
Med vänlig hälsning  
John

2007-07-23, 23:19
Svar #2

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Här är Maja Larsdotters födelsenotis på angivet datum:
 
Maria Bond. Lars Pehrsons och hust. Maria Svensds dotter uti Hugnebo
föddes d. 11. och döptes d. 12. Maji. Modr. 28. år gl. Wittnen
Bond. Pehr Larsson i Stensvassa.         hust. Stina Nilsdr i Stensvassa.
dn Jonas Nilsson ibidem.                      Pig. Stina Nilsdr i Skilberga.
dn Lars Svenson i Skilberga.                Pig. Anna Jönsdr i Stensvassa.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna