ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anteckningar i en bok från 1620  (läst 1537 gånger)

2014-03-23, 21:14
läst 1537 gånger

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Jag håller på att försöka tyda tvenne inskriptioner i en gammal tysk teologi-bok, tryckt 1620 och inbunden för en troligen saxisk furste av dekoren på pärmarna att döma. Den verkar dock kommit i svensk ägo tidigt och jag behöver därför hjälp att förstå om det är som jag tror att boken tillhört biskopen i Skara, Olof Svenonius (i.e. Fristadius), gift med Margareta Svensdotter (dotter till biskopen Sveno Svenonius vars barn kom att kallas Bröstfelt efter adlandet). Frågan är om jag tolkar inskriptionen rätt...då jag läser den som att ägaren fått eller köpte den som ett minne efter ärkebiskopen i Skara, Olai Svenonis...Vad säger ni, hur läser ni texten?

2014-03-23, 21:18
Svar #1

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Här är anteckning nummer två i samma bok...och här är jag mest nyfiken på hur fjärde ordet tolkas av er...är det en plats månne?

2014-03-23, 21:26
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bild 2: Alingsåås = Alingsås

2014-03-23, 22:18
Svar #3

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Bild 1, första raden tolkar jag som Denna bok blev mig pantsatt av (pia = fromme?) ...

2014-03-23, 22:56
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:00
    • Visa profil
Hej!
 
Med lite osäkerhet läser jag de båda notiserna såhär:
denne book bleff mig pantsat aff piæ memoriæ Magistri
Olai Suenonis quondam Episcopi Scarensis relicta S. Hustru
Margareta Swens dotter tillika med Selnicsero öffuer
Psalterium Davidis för 3 Rijkz dlr in specie
 
Olaus Erici in Alingsås lånt Physicum Scharfii
tillijka med en skriffwin[?] book öffwer Philosophian
med grön form, wäll inbunden, den 22 Junij. 1662.
Jag tolkar det som att den förstnämnda boken hade pantsatts av den i kärt minne efterlämnade hustrun salig Margareta Svensdotter, gift med tidigare biskopen i Skara, Olaus Svenonius, tillsammans med Selnicserus' bok över Psaltaren för 3 riksdaler specie. I andra notisen tycks Olaus Erici i Alingsås den 22 juni 1662 ha lånat Johann Scharffs bok Manuale physicium samt en med grön form (grönt band?) och väl inbunden skriven bok över filosofin.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-03-24, 16:27
Svar #5

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Möjligen är det samme ägare som skrivit de två notiserna. I Alingsås fanns en kyrkoherde med namnet Olaus Erici på 1600-talet, men han anges på flera släktforskarsidor som avliden redan 1654, så det kan nog inte vara han. Vad beträffar den andra inskriptionen, får man nog anta att boken från början tillhörde hennes man Olaus Svenonius (Fristadius). Fristadius studerade i Tyskland, men det var innan boken trycktes, så den måste hamnat i Sverige på annat sätt redan i mitten av 1600-talet.  
 
mvh//Tim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna