ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Där vill jag frelseboo, vad betyder det?  (läst 418 gånger)

2006-06-04, 14:29
läst 418 gånger

Birgitta Ohlsson

Har i ett brev skrivet av en ana till mig sett uttrycket ”där jag willa frelseboo” , men vad betyder uttrycket?  
 
Nedan bifogade text är vad jag kan tyda om detta. Eftersom jag inte kan tyda riktigt hela texten så förstår jag inte heller dess innehåll, därav bilden i inlägget. Texten mellan   är den som är viktigast, tror jag.
 
herr översten detta underdåniga och ödmjukast föredraga och de wid ? och hemman af små räntor blifva ? hemman ? kommer ingen officer till korta när de hafver dess ? hemman, ? will jag och min nådige herr överste underdån och ödmjukast supplicera bedande mig måtte tillåtas att rusta för det cronohammanet Östensiö i Snaflunda socken där min nådige herr översten annoterat för cornetten Nytz hafver att rusta ? där jag kunde afftala med honom han det avstå willa?  huruväl der ? falla en Action och rättegång pruelhs med en hammarpatron Antonius Boy förrän hans hemman som för derefter? Östensiö bästa äng som står under vatten där jag willa frälseboo om ? lifstiden förlänades worden och jag intet mer föremådde Ers kungliga majestät och kronans pliktskyldiga tiänst förätta förhoppas och att ställa sådan montering derför och föregå andra med gott exempel hemställandes detta vid min nådige herr överstens disposition  och ? om nåd och gunstig resolution ? jag städse förblifer.
 

2006-06-04, 16:38
Svar #1

Rune Johansson

Birgitta!
 
...Östan Siö bästa ängh som ståår Under Watn: der Jagh wille sielff boo om gudh lyfstyden förlänandess warder, och Jagh Intet...
 
pruehls skall du rätta till process
 
Det finns några ord till att rätta, men sammanhanget är lite svårt att få grepp om. Säkerligen får du hjälp av fler intresserade.
 
Mvh/Rune

2006-06-05, 18:10
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen med texten. Att jag trodde att det kunde stå frelseboo beror på några saker som jag vet om personen och en del som står i brevet. Han och hans familj bodde redan på ett kronohemman i trakten som hette Berg så att skaffa ett kronohemman verkade lite konstigt. Textraden ”om gudh lyfstyden förlänandess warder, och Jagh Intet mer föremådde Ers kungliga majestät och kronans pliktskyldiga tiänst förätta” trodde jag betydde att han planerade för ett liv utanför det militära och att han då ville bosätta sig i Östansjö för gott? Ja, ja jag har lärt mig själv att tyda dessa svåra texter och lär mig hela tiden att läsa bättre, så småningom kanske jag kan tyda hela texten och därmed bättre förstå dess innebörd.  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna