ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En kolumn av ett brev i Lindbloms brevsamling.  (läst 584 gånger)

2011-01-24, 16:36
läst 584 gånger

Niklas Kant

Hej! Jag kan tyda flera ord men jag svårt att få allt till ett sammanhang. Överrubrik är Mösterskrivare Johan Kanth och underrubrik är son nr 5 Niclas.
 

 
mvh Niklas

2011-01-24, 18:39
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
”Mönster-Skrif-
ware efter sin
fader, hwars
egendom Götters-
torp han bebodt.
Med första Gif-
tet haft 2ne
döttrar, af hwilka
Lisa Regina
gift med Corpo-
ral Diphlom i
Tingetorp, uti
Hannæs Sockn,
af senare Giftet
en Son, som
lefwer, men obe-
kant hwar han
är, eller hwar
han bor.”
 
Korpralen i fråga hette De Flon; Tingetorp ligger i Gärdserums, inte i Hannäs, sn. Dessutom torde det röra sig om en sammanblandning av generationerna; Nils Kants efterlevande döttrar hette Catharina Regina och Margareta Maria, medan däremot Nils Kants syster Lisa Regina, i sitt andra äktenskap, var gift med Jacob de Flon.

2011-01-24, 19:56
Svar #2

Niklas Kant

Jättetack Bo! Det där med Lisa Regina gjorde mig förvirrad. Nils Kants bror Johan hade en dotter som hette Lisa Regina fast det måste syfta på Nils & Johans syster då jag håller helt med dig i din motivering.
 
Konstigt att Prosten Johan von Mellen som skrivit brevet gjort så många fel, inte bara den här kolumnen.
 
Sonen som syftas på var Johan Petter Kant sedermera Jägmästare i Skeda sn.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-01-24 20:00)

2011-01-24, 20:08
Svar #3

Niklas Kant

Skulle behöva hjälp med kolumn ett med. Underrubrik är son nr 1 Lars. Det första har jag inga problem att läsa. Sergeant bod i Kil, Tyskland. Men får jag inte ihop sammanhanget.
 

 
mvh Niklas
 
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-01-24 20:12)

2011-01-24, 21:28
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
”Sergeant
bodt i Kil i
Tyskland
des Son Pro-
fessor Kant
är af fadrens
senare äckten-
skap. Fadren
har för 40 år
sedan besökt
sine Bröder och
anhörige här
i Sverige; osä-
kert om han
ännu lefwer.
Men Sonen
Professorn
tros lefwa.”
 
Nu stämmer ju inte dessa uppgifter alls. Immanuel Kant föddes 1724 och var således mer eller mindre jämngammal med Johan Canths barn. Kant far hette Johann Georg Kant (1683-1746), sadelmakare i Königsberg, född i Memel och enligt vad släkten ansåg härstammande från en skotsk invandrare.
 
I Kant-Studien. Vol. 30:1-2 (1925), s. 464-467, finns en uppsats av Dr Walter Ehmer, Kants Abstammung, där han refererar till Lindbloms brev med påståendet om filosofens härstamning från Östergötland.

2011-01-24, 22:24
Svar #5

Niklas Kant

Tack så mycket Bo! Rent åldermässigt skulle Lars kunna vara Immanuels far. Lars var född 1705 i Västerås, men som sagt, uppgifterna stämmer inte.
 
Jag har för mig läst någon uppsats där det stod att Immanuel ursprung inte var ifrån Skottland även om han trodde det själv. Det lär inte heller längre tillbaka i tiden finnas några kopplingar mellan min släkt och med filosofen då Hans Larsson Kant bara kallade sig Hans Larsson under sin livstid i Västervik, hur han fick namnet Kant är ett mysterium för mig.
 
Skall kolla upp uppsatsen, tack. Intressant med Lars besök i Sverige.
 
mvh Niklas
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-01-24 22:32)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna