ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arboga rådhusrätt och magistrat 1737-06-25  (läst 1540 gånger)

2012-06-23, 14:57
läst 1540 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Då jag håller på med en utredning av släkten Granberg (i Arboga, Björskog och Lindesberg) är jag intresserad av vad det står om handelsman Olof Granberg från Stockholm i protokollet från Arboga rådhusrätt och magistrat 1737-06-25.
 
Det hänvisas i noten till en resolution men från vilken instans?
 

Domstolsarkiv, Västmanlands län, Arboga rådhusrätt och magistrat, A 1:28, 1735-37, s 1637.
 
F = i följes af ...st B: Just... och L:ns resol. Den sista förkortningen kan kanske tydas Landshöfdingens?
 
Detta har betydelse för vidare sökning i ev. Stockholms arkivalier.

2012-06-24, 14:50
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
F =  i följe af ...   Det ser ut som om af vore ett senare tillägg
och att snedstrecket efter följe syftar till samma symbol på följande rad.

2012-06-24, 18:01
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Om du med samma symbol på följande rad syftar på snedstrecket så kan jag inte se det, min gode Heikki.  
 
Hur som helst har skrivaren först tänkt ange datum eftersom af d:s är överstruket på slutet. Synd!
 
Men jag tror åtminstone att Just:e C. står för Justitiekollegium. Och det var ett särskilt ämbetsverk i Sth som behandlade bl a bouppteckningar och arvskiften. Fann en anteckning om Paul E Filéen (i SBL) som som lyder: Två dagar senare meddelade Sthlms stads justitiekollegium....  
 
Och då undrar jag inte om början kan vara Stockholms stads Borgerskap??. Och hela förkortningen skulle då kunna uttydas: Stockholms stads Borgerskaps Justitiekollegium och Landshöfdingens Resolution.
 
Ja, då ska jag börja med att söka uppgifter i detta ämbetsverks arkivalier. Stockholms stadsarkiv nästa!

2012-06-25, 11:29
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Bäste Leif, jag tänkte på tecknet just framför B:t under i-et av i följe, men det kanske hör till vänstersidan.

2012-06-25, 13:08
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jaha, ja det hör till vänstersidan, t:et i protocollet
 
{

2012-06-25, 18:51
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag måste rätta mig själv. Tror inte att förkortningen syftar på Stockholm stads Borgerskap Justitiekollegium... efter att jag läst detta i samma domtolsarkiv, fast 1741 (Arboga rådhusrätt och magistrat):
 

 
Marginalanteckningen syftar sannolikt på Herr Baron Justitiæ Cansellern och Landshöfdingens Resolution och är således ett beslut av landshövdingen i Västmanlands län.
 
Det är också rimligt eftersom målet handlar om ett sterbhus i Arboga, Västmanlands län och inte i Stockholm, även om en handelsman därifrån (Olof Granberg) är inblandad.
 
Så Landsarkivet i Uppsala och Västmanlands länsstyrelse nästa - vilket är skillnad!

2012-06-26, 10:26
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Vet inte om det är klargjort, men den text som står i marginalen efter F:et ska väl stickas in efter F:et som står framför biträda i den ordinarie texten.

2012-06-26, 14:51
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jovisst, så är det Stig-Ove. Handelsman Sandberg och sämskmakarmästare Samuel Sincof? har förordnats att biträda vaktmästaren Lindborg å handelsman O. Granbergs i Stockholm vägnar enligt resolutionen vid värderingen av aflidna rådmannen Torstens utmättna persedlar hos dennes änka madame Maria Törnberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna