ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Gärds häradsrätt FIIa:42 sid 36  (läst 701 gånger)

2015-10-22, 18:51
läst 701 gånger

Utloggad Lennart Sandén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 21:52
    • Visa profil
Hej,
jag har kämpat med en text hela  eftermiddagen utan att lyckas, så nu ber jag om hjälp. Jag har bara lyckats få fram följande} och önskar korrigering/komplettering:
Åhr 1796 den 17 october Hafwr undertecknad på vederbörandes anmodan förrättad laga bouppteckning och delning på den qvar låtten skap som funnits efthan af ledana inhyseenkan Gÿrröd Pärsdotter från No 1 lilla ylleröd ock där qwar lämnade ?? ?? ??? 21 åriga Anders 18 åriga ??????
?????? hemmans åboen Jöns Svensson i åkarp och ???? hemmans åboman Jöns Olson i ylleröd och ??? Olson i loarp som enligt ????? ????
 
En målsättning för mig är att komma fram till om Per Olsson är hennes äkta son.
 
Källa: Gärds häradsrätt FIIa:42 (1797-1797) Bild 151 / sid 36 (AID: v157764.b151.s36, NAD: SE/LLA/10018)
 

2015-10-22, 19:55
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
..efther afledna inhyses enkan Gÿrröd Pärsdotter på  No 1 lilla ylleröd ock där qwar lämnade Barn söner  Nels  21 åhr  Anders 18 åhr  
war till städes förmyndarna hemmans åboen  Jöns Pärsson i Åkarp och barnses half brödrar hemmans åboarna Jöns Olson i ylleröd och Pär  Olson i loarp som enligt  
efter lag Bewaka de omyndigas andell, Jöns Pärsson åtmanas att qwarlåtenskapen redeligen framgifwa, som den wed döds timmen befants blef för taget som följer...

2015-10-22, 20:05
Svar #2

Utloggad Lennart Sandén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 21:52
    • Visa profil
Otroligt snabbt svar på det jag kämpat med flera timmar.  
Stort tack, Eva
Vänliga hälsningar/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna