ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok Uppvidinge 1782  (läst 667 gånger)

2007-04-12, 22:45
läst 667 gånger

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag har skannat in en papperskopia från en dombok och behöver hjälp att läsa.
 
Början av dokumentet kan kan jag läsa och tyder det så här:
 
Den 14 Februari 1782
Sara Nilsdotter i Hult Wästregård, ... berättade, att hon på Braås Bruk vidh Drefs Sokn, af en okänd person sig lägra låtit, deraf hon blifwit hafwande och vid sidstlidna juletid framfödt ett gossebarn .......
 


2007-04-12, 22:47
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nu ser det lite lustigt ut mitt i men jag delade den inskannade bilden mitt på där det står Utslag.

2007-04-13, 08:35
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Så här  står det i den renoverade domboken i Göta hovrätts arkiv:
I anledning af Kronolänsmannen Wälagtad Engelbrect Laurells gjorde instämning förekom jämte åklagaren, Pigan Sara Nilsdotter i Hult Wästergård; Och berättade, att hon på Braås bruk, uti Drefs sochn, af en okjänd person sig lägra låtit, deraf hon blifwit hafwande, och wid sidstlidne Juletid framfödt et Gossebarn som än lefwer; Försäkrande Sara Nilsdotter, som förut för Lönskaläge icke pligtadt, att någon annan icke är barnefader; Såsom och intygas, at Sara Nilsdotter ej orkar böterna med penningar ärlägga. Mera war ej at tillkjännagifwa.
Utslag
Med första resan begådt Lägersmålsbrott är pigan Sara Nilsdotter worden befunnen; Och skall hon derföre jämlikt III Cap. 1? Missgärnings Balken En Rd 32 sh böta jämte det, hon enligt V Cap 5? samma Balk till Drefs sochns Kyrkja 32 sh ärlägger; Hwarefter hon hemlig skrift och aflösning bör undergå; Men emedan Sara Nilsdotter ej har tillgång till böternas erläggande; Ty skall hon i förmågo af III Cap 3? Missgärnings Balken, istället för lönskalägespligten sitta 8 dagar uti fängelse; Hwaremot böterna till Kyrkja gjenom arbete böra aftjänas, och hwart dagswärke efter V Cap 1? Straffbalken, emot 4 sh 6 öre kommer at beräknas.

2007-04-13, 10:17
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Tack snälla Stig-Ove för hjälpen. Det hade tagit mig år och dar att försöka tyda texten.  
 
Ryktet i släktet säger att det är friherren Adam W Rappe på Braås bruk som är barnafadern. Men vi lär väl aldrig få reda på om det stämmer. Stackars Sara.
 
Det konstigaste är att när sonen Nicolaus konfirmeras i Nottebäck 1797 så kallas han för Adamsson och även senare när han arbetar som dräng på Klavreströms bruk. Nicolaus blir senare soldat i Sjösås, Hagreda rote och kallas för Qvick i efternamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna