ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok Ölands norra mot 1680  (läst 473 gånger)

2005-05-19, 21:12
läst 473 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag skulle vilja veta vad översten heter? Skulle också vilja ha hjälp med vad det står efter konans fader och resten av texten som jag känner mig lite osäker på.
 
 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-05-19, 23:42
Svar #1

Janne Svensson

Tingförde Lendsman Nils Larsson, Elin Nilsdotter i Törneby af ächta säng, som bekommer sig wara lägrat af Piparen Hans Caspar under Wälborne Hr Öfwerst Carl Gustaff Schyttes Regemente. Lendsman sade at bem(älte) Pipare /:som nu i Skåne med folket är:/ hafuer haft sitt qwarter hos denne Konans fader, och tror fuller at han lärer wara fader till hennes barn, efter han inte förstådt, det hon skulle haft medh någon annan at beställa.
Resolutio. Elin Nilsdotter skall böta för lägersmålet 20 daler och stå skrift.
 
Mvh Janne

2005-05-20, 07:56
Svar #2

J Svensson

Vill rätta mig lite. Det ska vara bekenner, inte bekommer.

2005-05-20, 10:35
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Janne
 
Tack så mycket för hjälpen. Jag kunde läsa det mesta men inte det om att han erkänner faderskapet eller namnet på översten. Då kanske jag kan söka honom vid rätt regemente.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-05-20, 12:22
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil

2005-05-20, 21:15
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Bra då kan jag klistra in den rätt tolkade texten i mitt släktträd för det är ju roligt att få lite historier om sina anor noterade och inte bara födelse- och dödsuppgifter. Även om denna historia var långt ifrån rolig för de inblandade. Tackar så mycket för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna