ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordebok, Törnsfalls socken s 96  (läst 1286 gånger)

2009-11-07, 17:37
läst 1286 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
På SVAR: Länsstyrelsen i Kalmar län. Landskontorets arkiv, Jordeböcker, SE/VALA/01987/G III a, s. 96 är nedanstående bild hämtad. Någon som kan hjälpa mig tyda vad det står?
 

 
 
Nästa bild är hämtad urLänsstyrelsen i Kalmar län. Landskontorets arkiv, Handlingar rörande skatteköp,SE/VALA/01987/G VII b, s. 9 och där undrar jag vad som står i kolumnerna?  
 

2009-11-08, 06:31
Svar #1

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Lite kan jag läsa själv: till 1/2 mantal 1683 Daniel Kåhre kiöpt till skatte efter kong cam coll bref 14 octob 1703 för 42 ? silvermynt.
 
På den nedre bilden kan jag läsa att det i den översta kolumnen står summa silvermynt och i den nedersta kolumen 1718 åhrs jordeb.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med resten
 
Mvh
 
Birgitta

2009-11-08, 19:58
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Här skulle det ha varit nödvändigt med en mönsterrulla från 1680-talet för att få uppgift om hemmanets beskaffenhet i militärt hänseende. Jag är därför osäker om min tydning är rätt.
Inf(Infanteri) överstel. (överstelöjtnantens) beskällnings Hem (Hemman) fl: (förmedlat) till
½ i Mt: (Mantal) 1683 Daniel Kåre kiöpt
till Sk: (Skatte)efter Kongl Cam (Cammar) Coll (Collegie)
Bref 14 Octob 1703 för 42 Dr (Daler)
Silf.r mt
 
beskällningshemman=avelshingsthemman
 
/Rune

2009-11-08, 20:25
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Betyder detta att Överby var ett hemman för en överstelöjtnant inom Infanteriet 1683 innan det blev skatte som Daniel Kåhre som var visitör vid tullen köpte det 1703? Det står ju något om 8 åhrliga hästar och 4 kungshästar, betyder det att Daniel Kåhre hade hand om dessa 12 hästar eller hade han hand om utfodringen av dem plus rustning för ryttare? Det skall finnas en sida på nätet där ägarhistoriken över Överby finns med men den kan jag inte hitta nu. Om jag kommer ihåg rätt så var det ett enligt denna sida ett halvt frälsehemman som delades mitt itu och där ena halvan förblev frälse och den andra blev skatte. Frälsedelen tror jag om jag har släktförhållandena rätt i huvudet, (sitter på jobbet) ägdes av Daniel Kåhres kusin Hans de Rees.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-11-09, 11:19
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag hoppas du får hjälp av någon som har tillgång till källmaterial om hemmanets status på 1680-talet. Om jag tolkar texten rätt, så var Överby anslaget som beskällarehemman för överstelöjtnanten eller så hade denne gjort det till avelshingstuppfödning. Om avelsuppfödning med mera finns att läsa i Henry Waxbergs bok Hästen i det karolinska rytteriet.
 
Kåhre hade inte hand om 12 hästar utan det var en skatt motsvarande 8 årliga hästar och 4 kungshästar.
 
Enligt Almqvists Frälsegodsen i Sverige-Småland stämmer det att Hans de Rees innehade Överby. (Del I, sid 166-167 anmärkning 124).
 
/Rune

2009-11-09, 14:11
Svar #5

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej och tack igen. Det var alltså skatt som Kåhre fick betala. Det som lurade mig att tro att det gällde fordringen av dessa hästar var ett gammalt inlägg på anbytarforum men när jag tittar igen står det faktiskt fodring av hästar så det är ju en annan sak. Länken till sidan jag skrev om i mitt förra inlägg är denna: http://www.overbygard.com/historia.html . Vad man kan konstatera är att ägarlängden inte kan stämma. Det står ” halva Överby (som 1679 förmedlats till ett ½ mantal) ikläddes vederlagets sämje - (dvs. skatte-) natur. Till följd härav rubricerades Överby skatte- och frälsehemman med ett kvarts mantal av vardera slaget.” Daniel Kåhre köpte ju ett ½ skattehemman och inte ett ¼ som det står i texten att Överby blev delat till. Enligt DMS 4:5 s. 160-161 och s. 182 fanns det på 1560-talet ett kronohemman och ett frälsehemman i Överby. Jag tror alltså att det hemman som Daniel Kåhre köpte halva av måste varit kronohemmanet som gjorts om till skattehemman och att kusinen Hans de Rees köpte ¼ av frälsehemmanet. Då stämmer det ju ganska bra med att den del av Överby som Kåhre köpte kan ha varit ett boställe för en överstelöjtnant inom infanteriet innan.  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna