ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svea Hovrätt EXIe:645 Ver:a (1605-1634) sid 466  (läst 693 gånger)

2014-11-30, 19:24
läst 693 gånger

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej! Min förhoppning är att det finns någon som kan hjälpa mig med att tyda denna text: Klagade ståthållaren Christoffer von Wernstedt, att den gamla hustrun från ?, som livet miste på Upsala torg ? per Larsson i Järsta (Tensta sn)avdaga lagt, hon hållt sin ? i 20 veckor i tornet, den bonde Per Larssons efterleverska hålla att föda honom, det hon inte gjorde. Ty dömdes nu den gamla hustrun till 8 daler och 4 daler skarprättaren av förbemälte Per Larssons hustru.
Mvh Mats

2014-12-28, 09:47
Svar #1

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej! Min förhoppning är att det finns någon som kan hjälpa mig med att tyda denna text: Klagade ståthållaren Christoffer von Wernstedt, att den gamla hustrun från ?, som livet miste på Upsala torg ? per Larsson i Järsta (Tensta sn)avdaga lagt, hon hållt sin ? i 20 veckor i tornet, den bonde Per Larssons efterleverska hålla att föda honom, det hon inte gjorde. Ty dömdes nu den gamla hustrun till 8 daler och 4 daler skarprättaren av förbemälte Per Larssons hustru.  
Mvh Mats

2014-12-28, 12:49
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
”Klagade Ståtthållaren wälbördigh Christofer von
warnstedtt, att then gamble hustrun från Westerårs
Som Sonnen ätte, Som liffuett miste på vpsala torgh
then Per Larsonn i Jerstadh af daga thogh, hon höltt sin
Sonn i 20 weckor i Tornett, ther borde per larsons
Eftherlefuerska hålla och föda honom, thett hon inthett
giorde, ty dömdes nu then gambla hustrunn till 8 daler,
och 4 daler Skarprettaren af förne Per Larßons
hustru.”

2014-12-28, 15:59
Svar #3

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Tack Bo! Denne Per Larsson hade en sonson Lars Hansson som också miste livet på liknande vis som sin farfar år 1664.
 
Mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna