ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Initial på träskåp  (läst 637 gånger)

2004-02-29, 11:15
läst 637 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett gammalt skåp från 1739, som är målat 1744. Skåpet är troligtvis från Anunsjö sn i Ångermanland.
 
Eftersom målningen har bleknat, så har initialen också bleknat.
 
Kan någon föreslå vilka bokstäver det kan vara? Sista bokstaven är ju S och den mellersta kanske L, men vad kan den första vara, ett H, ett A eller kanske ett P? Hur ristade man dessa bokstäver i början på 1700-talet?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
 
Ann-Mari Bäckman

2004-02-29, 12:00
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag måste tillägga att initialerna är naturligtvis målade och ej ristade.
 
Eftersom jag har ritat av dem så gott det går, så hoppas jag att det framgår att i den första bokstaven kan det fattas färg.  
 
Det finns utrymme för en bokstav efter S:et, alltså ett D, men jag kan inte urskilja någon bokstav. Isåfall skulle en kvinna ägt skåpet och inte en man.
 
Skåpet, ett hängskåp, är litet, så det var nog mannens personliga lilla skåp.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-02-29, 13:42
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker PLS verkar troligast - t.ex Per Larsson. Är det ett släktskåp? Har du någon i släkten som kan passa in?

2004-02-29, 14:25
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Då jag tittar på skåpet, så skulle också A och H vara tänkbart, fast bara om bokstäverna skrevs som vi gör.
 
Ja, det är ett troligtvis ett släktskåp, åtminstone har det funnits i släkten ca 120 år.
 
Vad bra att få veta att andra bokstaven är ett L. Med hjälp av detta ska jag leta efter Lars-söner, som levde kring 1744! Det skulle vara spännande att finna en tänkbar ägare.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna