ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Urtavla - Bokstäver  (läst 1250 gånger)

2005-05-17, 16:05
läst 1250 gånger

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Hoppas att någon är bra på kringliga bokstäver. Har någon något förslag på vilka bokstäver det står på urtavlan. Det är inte texten i mitten för den kan jag läsa utan de bokstäver som har ersatt siffrorna.
Enligt uppgift så är det inte slumpmässiga bokstäver utan de brukar bilda något typ av ord, namn eller liknande.
Niklas Hertzman

2005-05-17, 17:38
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Jag tittade på ett gammalt monogramalfabet här hemma och jämförde. Kan det stå O L O (F?) från klockan tolv till tre? Nu är det förstås inte säkert att man ska börja läsa från klockan tolv men det känns ju rätt.
 
Om jag fortsätter att utgå från likheter med mina monogram så kan det vara:
 
fyra: T
fem: V?
sex: E?
sju: ?
åtta: I
nio: D
tio: E?
elva: R
 
Har du någon i släkten du kan koppla ihop klockan med, eller någon plats? Du får förhoppningsvis snart fler och bättre svar än det här.
 
Lycka till
Christina

2005-05-17, 20:34
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det verkar stå Olof Theander. A:et är lite utnött.
 
Mvh Heikki

2005-05-17, 21:36
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej på er !
Tack för fina förslag. Olof Theander är ett bra förslag.
 
Tyvärr är det varken min klocka eller någon släkting, så jag kan varken säga bu eller bä om det. Jag hjälper bara till... Vi är ett par som har grunnat ganska länge på detta vad det kan stå, så jag satte hoppet till Läshjälpen här och det verkar ju gå bra.
Niklas Hertzman

2005-05-17, 23:19
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Finns väl skäl att misstänka att klockan tillhört kyrkoherden i Kropp, Olof (Pettersson) Theander [1851-1853] som omtalas t.ex. här.

2005-05-17, 23:40
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Öslöf här bör vara Öslöv i Bosarp socken - för folkräkningen 1890 finner i Bosarp en urmakare Per Fritz, f.1853 som rimligen bör kunna ha haft en far med samma förnamn som också var urmakare förstås.. (Men detta är väl lätt att finna mer om i Skånska böcker/källor i den mån man vill gräva ned sig ordentligt :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna