ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart ligger gården?  (läst 1773 gånger)

2002-02-11, 10:10
läst 1773 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag har en amerikansk släkting som äger en bok, på insidan av boken står detta:

Kan någon hjälpa mig hitta denna plats som Anders Holmqvist verkar ha bott på. Det skulle hjälpa mig väldigt mycket. Jag har sökt på www.lantmateriet.com utan några bra resultat.
 
Det kan röra sig om ett ställe någostans i Värmland, men det är bara en gissning.
/Andreas

2002-02-11, 10:32
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
Det kan vara Bälarydstorp, i socknen Bälaryd, nuvarande Aneby kommun, Jönköpings län

2002-02-11, 11:34
Svar #2

Andreas Wikström

Nja...även om det låter ganska lika så är jag tveksam. Kvinnan som äger denna bok hade en morfar och mormor som kom ifrån Sverige (själv bor hon i USA). Så boken borde ha tillhört antingen hennes morfars familj eller hennes mormors. Hennes morfar kom ifrån Mariestad och hans föräldrar från Ullervad och Rångedala, alltså en ganska bra bit ifrån Aneby.
Hennes momor kom ifrån Stora Kil i Värmland, strax utanför Karlstad. Och hennes föräldrar kommer sannolikt från denna plats även de.
 
En teori jag har är:
Hennes morfars mor (som kom ifrån Ekekulla, Rångedala) hette Andersdotter i efternamn och hon föddes 1859. Kanske är Anders Holmqvist hennes far.
Kom gärna med fler förslag...
/Andreas

2002-02-11, 18:18
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Andreas!
Jag ser Torpnamnet som Bellevue,/vacker  
utsikt/  
ett inte ovanligt 1800-talsnamn på gårdar o  
torp.
Stavningen Bällavy, är nog vad man får räkna  
med  
från en som kanske aldrig sett ordet i skrift.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-02-11, 19:10
Svar #4

Eivor Canova (Pilady)

Hej
Får man blanda sig i leken och komma med förslag.  
Håller med Rolf att det nog skall stå Bällavy och om nu det är rätt,kan inte namnet komma då i från orten Bällefors, inte så lång i från Mariestad, vägen mot Moholm och så ligger Bällefors strax efter, kanske 2 - 3 mil från Mariestad.
Kul med gårdsnamn, men ack så klurigt att försåt vad åbon tänkte på när gården eller torpet fick sitt namn. Har själv en gård som heter Gräsmossen och så ligger den mitt i mörkaste skogen, så Skogsgården skulle varit mer lämpligt i mitt fall.
Hoppas att du hittar vad du söker Andreas
Mvh
Eivor

2002-02-11, 20:22
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
Om vi nu ska tolka det som någon stavningsvariant av Bellevue, så finns ju Bellevue i Västerstrands s:n, numera i Karlstads kommun. Andreas hade ju sina funderingar om Värmland redan från början.

2002-02-11, 21:34
Svar #6

Eva Leksell

Nog tror jag mer på att det står Bällarys Torp, alltså Bälarydstorp, som Bo föreslog här ovan. Slutleden -ryd i ett ortnamn kan väl förekomma som -ry. Det har jag i alla fall ett ett exempel på från Skåne.
 
Emigrationen från Bälaryds socken i Jönköpings län var stor 1848-95, står det på en webbplats om Bälaryd.
 
Anders Holmqvists bok var kanske populär bland svenska immigranter så att den lånades ut eller gavs bort till någon som inte var släkt.

2002-02-11, 22:08
Svar #7

Andreas Wikström

Hej igen!
Jag har funderat på att gården/byn kanske hette Bellvue, de är mycket möjligt.
Jag har sett exempel på gårdar som hetat Bellvy och som idag heter Bellevue, så kanske...
 
Boken som Anders Holmqvist ägde är var tydligen någon slags adressbok/anteckningsbok, jag har ännu inte fått möjligheten att få läsa innehållet men den dagen kommer.
 
Jag har även funderat på orten Bällefors som Eivor gav som förslag. Jag har studerat gamla kartor på lantmäteriets hemsida över orten Bällefors utan att kunna hitta något som påminner om stället beskrivet i Anders Holmqvist bok. Nu kanske torpet var så litet att det bara markerades med ett T på kartan, vilket gör det svårare att hitta.  
 
Det finn ju även en möjlighet att boken inte kommer från min släkt utan en annan, som Eva säger
 
Fast faktum kvartsår att denna plats någon gång måste ha funnits och att det under en tid borde ha bott människor där. Så någonstans ska Bällavys ligga.
 
Jag tror att det stavas med v (bällavy) och inte r (bällary)
 
/Andreas Wikström

2002-02-12, 07:46
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen Andreas!
Jag tror att du skall försöka leta bland torp under något större gods. Det var inte ovanligt att godsherren gav torpen namn efter exotiska orter.
Vi har ju som ex de inte ovanliga torpnamnen tagna ur Bibeln, Kanaan, Oljeberget, Betel etc, eller namn som tagits från kända byggnader, Trianon, etc..
Bellevue Bällavy är ett typiskt torpnamn från en godsherre som ville verka världsvan.
 
Om man tittar närmare på titelbladet ovan, förefaller det som att skriften är gjord av en person som inte var van vid pennan, Till Hör och Andes utan r t ex.
Lätt att då skriva Bällavy precis som han alltid har hört torpet kallas.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-02-12, 12:11
Svar #9

Andreas Wikström

Du har rätt Rolf, personen som skrev denna text var nog inte van vid pennan. Man får någ inte fästa sig allt för mycket till stavningen på ortsnamnet. Det kan nog ha stavats helt annorlunda än vad han skriver.
 
Jag hittade ett samhälle som heter Bälinge som inte låg allt för långt ifrån Rångedala där min momors farmor (Augusta Maria Andersdotter) kom i från. Hon kunde ju eventuellt vara dotter till Anders Holmqvist. Men det fanns inget torp utsatt på lantmäteriets gamla kartor som hette nåt i stil med bällevy...
/Andreas

2002-02-13, 21:30
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nu blev det nog lite onödigt mycket spekulationer här. Det är nämligen ett väldigt tydligt r i Bälarys torp och det kan inte vara ett v.
 
Och det visade sig mycket riktigt gälla Bälaryd i Småland, som Bo föreslog.
När jag var i Arninge idag passade jag nämligen på att kontrollera hfl där 1857-61.
Och på sidan 37 återfinns i Bälarydstorp Mellangård
Sockenskräddaren Anders Andersson Holmqvist, f 1835.
 
Han behöver ju som sagt inte vara en släkting, men om du vill följa upp det från båda håll, så bor han kvar i denna hfl 1861, så du kan i så fall kolla upp honom i nästa hfl.
Ulf Berggren

2002-02-14, 07:44
Svar #11

Andreas Wikström

Tack Ulf!
Detta var intressant...jag undrar just om han kan vara en släkting eller om han bara var en vän till familjen. Det ska jag försöka ta reda på, och tack vare din hjälp så vet jag vart jag ska börja.
Mvh Andreas

2002-02-14, 07:45
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Grattis Ulf till ditt fynd!
Men - nog tycker jag att r-et i Bälary/vy  
inte är så olikt det v som finns i Holmqvist i  
raden ovanför.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-02-14, 11:28
Svar #13

Berith Svantesson

Andreas och andra! Tycker nog också att det är ett v om man jämför med v och r i de andra orden, r i Hör och Torp och v i Holmqvist.
 
mvh
Berith

2002-02-14, 11:56
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Med all respekt, Ulf, men inte kan jag ens med bästa vilja i världen tycka att det är ett ”väldigt tydligt r”.
 
Jag ansluter mig till Rolfs uppfattning och dristar mig även till att förstärka hans utsaga genom att påstå att bokstaven definitivt mest liknar det ”v” som finns i Holmqvist. Jämför detta ”v” med ”r” i Hör och Torp - dessa r:s första stapel ”går ihop” till skillnad från den öppna båge som utmärker ”v” i Holmqvist (och i Bällavys, som jag vill tyda ordet).
 
Därmed på intet vis sagt att ditt fynd ska förkastas - en Holmqvist i Bälaryd är förvisso värd att synas.  
 
Vad som konfunderar mig (förutom våra olika uppfattningar om bokstavstydningen) är följande:  Efter att ha tillbringat 24 år i Anebys grannskap vet jag att Bälaryd av ortsbefolkningen uttalas med långt ”ä”: Bääälary (d:et är ofta stumt). Såvida inte uttalet av ortsnamnet genomgått en metamorfos sedan 1860-talet finner jag det alltså mindre troligt att någon med någorlunda insikter i stavningskonsten (vilket skribenten av allt att döma har) skulle få för sig att skriva Bälla om Bälaryd, alltså med kort ”ä”.
 
Därmed sällar jag mig i skrivande stund med friskt mod till Rolfs och Eivors Bellevue-fraktion. Men jag har absolut ingenting emot att bli motbevisad - huvudsaken är ju att Andreas hittar sin Anders Holmqvist!
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-02-14, 12:44
Svar #15

Andreas Wikström

Hej igen!
En sak vi har vi kan komma överens om är att mannen som skrev texten ovan hade nog ingen större kunskap i stavning. Han verkar skriva orden som de låter (tillhör=till hör, Anders=Andes).
 
Någonting som talar för att det INTE ska vara Bälaryd är:
Att han stavar med v (jag tycker nog allt det står v) och att han skriver med två st l.
 
Någonting som talar för att det är Bälaryd är:
Maud säger att d:et inte uttalas när ortsbefolkningen säger namnet. Mannen skiver inte heller något d på slutet av sitt ord...alltså som det uttalas.
Ulf hittade en Anders Holmqvist som bodde i Bälarydstorp under denna tid...en slump?
En annan sak som slår mig är att han är skräddare.
Det var en morfar till min släkting i USA som emigrerade dit, han hade även två bröder som också emigrerade. Alla var skräddare...deras far och ytterligare en bror i sverige var skräddare.
Kan detta vara en slump...
/Andreas

2002-02-14, 14:35
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, där försökte du nog plocka en litet väl billig poäng, Ulf!  Om du nu var så säker på att det var en r varför behövde du då kolla i hfl innan du skrev här?  
 
Oavsett det så håller jag helt med Ulf om tydningen, inte på grund av hur bokstaven ser ut, utan själva namnet. Bällavys Torp är ett mycket osannolikt namn på en ort i Sverige! Bellevue var ett gott försök, men nej... Bällarys Torp är däremot klockrent. Att sådana ortsnamn kunde stavas omväxlande med ett l eller två ser man hela tiden, och att det avslutande d:et saknas är också mycket typiskt. Rättstavning var inte högprioriterat. Det är säkert rätt Anders Holmqvist som Ulf hittat.

2002-02-14, 14:51
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Hej Andreas,
 
för din skull - för att du snabbt ska få svar på frågan om var Anders Holmqvist och hans bok hörde hemma - hoppas jag att Ulf har rätt. Och dina uppgifter om alla skräddarna förstärker onekligen den teorin.
 
Men att det av Bälaryds befolkning vanligtvis outtalade d:et i ortsnamnet skulle tala för just Bälaryd gentemot Bällevy faller på det enkla faktum att det inte finns något ”d” alls i Bällevy (Bellevue).  
 
Vad gäller stavning finns inte ett enda fel i den korta skrift som Anders Holmqvist presterat - att han avdelade ett ord på ett sätt som inte är brukligt i dag utgör inte något stavfel.  
Inte heller hans namnteckning, där ”r” i Anders till synes fattas, indikerar oförmåga att stava rätt - han kunde alldeles säkert skriva sitt eget namn. Men namnteckningar kan se ut hur som helst - vi har väl alla, nu som då, övat för att få till en snitsig autograf? Min är totalt oläslig.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-02-14, 16:08
Svar #18

Andreas Wikström

Hallå!
Jag kommer förhoppningsvis att få dessa böcker skickade till ganska snart. Och enligt min släkting i USA så ska det kanske finnas adresser i denna bok. Dessa är nog på svenska vilket gör det svårt för henne att tyda. Men i varje fall så kanske adresserna i boken talar om i vilket område vi hamnar :-)
Tack för all hjälp allihopa.
Och Ulf...fanns det några fler uppgifter om Anders Holmqvist, som tex barn, fru osv? Det kanske kan hjälpa mig reda ut vissa problem..
/Andreas

2002-02-14, 21:57
Svar #19

Mats Pärlemo

Vart ligger gården? Är det svenska? Har skillnaden mellan var och var[å]t upphört att läras ut i svenska skolor? Under vilken tidsperiod?
 
Var anger position, vart anger riktning!!!
 
VAR ligger gården? heter det!

2002-02-15, 06:43
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Mats
 
VAR ligger gården?  
Troligen på marken. Om den ligger på nån flotte i sjön heter den nog husbåt, eller nåt liknande. Och ett hus oppe i luften har jag inte hört talas om, förutom luftslott, men det är nog nåt annat än ett hus.
 
VART ligger gården?
Bälaryd i Småland enligt ovan.
 
VARÅT ligger gården?
Beror på vart du bor. Bor du i mellansverige och norrut, så blir riktningen ungefär sydsydväst. Bor du däremot i Skåne så bör riktningen bli norrut.
mvh
rune

2002-02-15, 07:27
Svar #21

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Personligen tycker jag att ev felslag på  
tangentbodet, eller ev stavfel i inläggen är  
sådant vi skall ha överseende med.
Det viktiga är att vi håller Anbytarforum öppet  
för de intresserade.
 
Det är säkert många som har intressanta  
uppgifter
som de inte vågar föra til torgs beroende på  
allmän osäkerhet för hur de skall mottagas.
Att vi till viss del kom in på stavning i  
inlägget ovan hade sin grund i hur en text  
skulle  
tolkas och då kan det vara relevant.
Pekpinnar och röda bockar behövs inte i vår  
kommunikation på Anbytarforum.
 
För den som tycker att mitt inlägg p g a  
textbrytningen, ser ut som försök till modern  
poesi, så kan jag meddela att det är ngt  
problem med mitt Explorerprogram, som jag  
inte lyckats att lösa.
 
Så någon pekpinne för textbrytningen behöver  
jag inte.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-02-15, 10:21
Svar #22

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Användningen av var resp. vart är dialektal.  
Som glad västgöte säger jag gärna vart ligger gården likadant som folk i andra delar av Sverige säger vars ligger gården eller det mer rikssvenska var ligger gården

2002-02-15, 11:39
Svar #23

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
För ordningens skull kan man påpeka att inte heller Mats Pärlemo var speciellt tydlig i sin anmärkning: 'Vart' handlar inte bara om riktning, utan mer specifikt om RÖRELSEriktning. Vilket ytterst sällan kan användas om gårdar, även om det HAR hänt att en gård flyttats mer eller mindre avsiktligt. Och om en gård LIGGER någonstans, så säger det sig självt att den inte har någen rörelseriktning. Så Rune Edströms kommentarer passar inte in i det verkliga sammanhanget.
Svaren på Mats Pärlemos frågor blir enligt min uppfattning:  
Nej. Ja, förmodligen. För ca 15-20 år sedan.
Som kuriosa kan nämnas att i Delsbo (Hälsingland) - och förmodligen på fler ställen - så används ordet 'vart' som synonym för 'blev'.  
 
Jag håller med dig Mats; jag retar mig också på när man hela tiden skriver fel. (Att man ibland trycker på fel tangent är en helt annan sak.) Men jag har upptäckt att det är väldigt få som är tacksamma för den möjlighet till förbättring som ett påpekande innebär. Många föredrar att fortsätta att skriva fel. Och eftersom de flesta inte bryr sig, så innebär det ju inte heller något socialt handikapp i deras respektive omgivning. Så jag har i princip slutat klaga - även om man ibland behöver fråga vad de egentligen menar - och nöjer mig med att försöka lära min fru och min dotter lite svenska. (Jag har t.ex. mycket bestämt påpekat att de INTE får tro att den 'svenska' som används i dagstidningarna är riktig svenska.)
Linda Wickström menar att det kan vara dialektalt betingat, och det kanske hon har rätt i. Men jag har annars trott att rikssvenskan lärs ut i skolorna och är tänkt att användas just för att alla ska kunna förstå, oavsett vilken dialekt de använder inom familjen och i närmaste bekantskapskretsen. Men vi kanske skulle ta och skriva på dialekt?! Jau onnrar hua maunga söm skulle föstau aållt söm jau skriva? Nae, nu fau jau ausluda mitt inlaegg unna Hau ligga gauan?.
 
Hälsningar
Mikael
 
PS. Jag tycker att det är mycket intressant med etymologi och att se hur ett språk utvecklas med tiden. Men jag gillar inte alls att det utvecklas och förändras nu, under min levnad. Vad tycker ni om den bakvända logiken?! DS

2002-02-16, 23:02
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Andreas!
 
Anders Holmqvist var i denna hfl ännu ogift. Men åldersmässigt borde det vara ide för dig att kolla upp honom i nästa. Han uppgavs f ö vara född i socknen.
 
Anders!
 
Nej, så billig var inte poängen. Det räckte ju inte med att Bo redan kommit med lösningen. Jag förstod att det behövdes något mer handgripligt för att övertyga, och det tog ju bara 5 minuter att kolla saken. Och inte ens nu tycks ju alla vara övertygade.
 
Låt mig därför komplettera med att påminna om att den korta texten utgör alldeles för lite material för att dra säkra slutsatser om hans stavningsförmåga - vi kan f ö inte ens vara helst säkra på att det är han som har skrivit den. Dessutom var det först vid denna tid som vi fick en enhetlig stavning, och med tanke på folkskolans införande så sent som 1842 är det ju högst tveksamt hur mycket stavningsutbildning Anders Holmqvist fått.
 
F ö är det ett tydligt r för mig, det finns en extra krok som skiljer det från v. Kanske är skillnaden i tolkning beroende på att jag utgått från min erfarenhet, andra från att jämföra med andra r och v på sidan.
Ulf Berggren

2003-10-21, 06:13
Svar #25

Olof A.

Andreas Wikström!
 
Bällasrys tyckte jag det stod som. S - esset går nedre del går in i s-ets nedre krummliga delen innan det går i r-ets knorr.
 
Går det att få tag i en delförstoring av denna del där detta tycks bråkas väldigt.  
 
vänligen  
 
Olof A.

2003-10-21, 13:00
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Sockenskräddare Anders Andersson Holmqvist, född 1835 15/3 i Bälaryd, emigrerar 1861 till Amerika enligt Bälaryd AI:11 sid 45. Han var då bosatt på Bälarydstorp Mellangårds ägor. Bälarydstorp är alltså en gård, inte ett torp, och på ortnamns-CD:n finns den med som samlad bebyggelse i Bälaryd.  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna