ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Karl Gustaf Johansson Född 1827 Kimito Finland  (läst 709 gånger)

2007-08-27, 19:56
läst 709 gånger

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Dålig på att läsa som vanligt. Hoppas på att någon kan hjälpa mig.
 
Jag ser att det står att han var bötfälld för Svordom, Slagsmål och sabbatsbrott och ???? H.T 1851. ???????????????? H.T 1853. Tilltalad för olaga svedjande 1854. ?? för fylleri H.T 1860.Fälld vid H.T 1861.
 
Tacksam för alla förslag.
 

2007-08-28, 01:13
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kim!
 
Kan det kanske stå ...rasande af onska... (H. T. 1851)? H. T. är förkortning av hösttinget.
 
Därefter:  
 
Fälld un-
......... (raden under kan jag inte tyda före H. T. 1853).
 
D:o (=Dito) för fylleri....
 
Målen har alltså upptagits i häradsrätten dombok nämnda år. Och eftersom böter utdömdes, finns noteringar i saköreslängden, ofta med sid- eller paragrafhänvisning till en utförlig redogörelse i domboken. Saköreslängden brukar finnas i slutet av varje ting. Och så långt fram i tiden kan saköreslängderna vara inbundna i särskilda volymer.  
 
Men det här kände du kanske till?
 
Mvh
//Leif

2007-08-28, 05:03
Svar #2

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tackar Leif.
 
Det var snällt av dig att hjälpa mig. Jag har inte så stor erfarenhet av att släktforska. Jag har bara hållit på i ett år, och då har man inte lärt sig mycket. Jag har fortfarande ganska svårt med att tyda alla kostigheter när jag läser, så jag är tacksam för alla förslag.
 
Det kan nog mycket väl stå     och  rasande af onska
 
Jag har aldrig hört talas om saköreslängder fören nu, trodde att det bara fans domboken.
Så man skall alltså först titta i saköreslängden innan domboken. Är saköreslängderna en typ
av register för domboken.

2007-08-28, 08:08
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det står nog 'resande af yxa'. Jfr resa 'lyfta upp i stående ställning' (SAOB).

2007-08-28, 11:12
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Kim,
 
saköreslängden är inte register för domboken men listar alla de böter som utdömts under gällande ting. Oftast finns de efter varje ting i domboken men längre fram i tiden kan de finnas vid sidan av i särskilda volymer. Det framgår i så fall av varje arkivs register.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-28, 13:09
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Kim!
 
Så här står det:
Bötf. för Svordom, Slagsm. Sabbatsbrott
och resande af yxa H.T. 1851. Ställd un-
der förmyndarevård H.T. 1853.
Tilltalad för olofl. Svedjande 1854.
Do för fylleri H. T. 1860. Fälld vid
H.T. 1861.
 
Om H.T. står för hösttinget eller för vilket häradsting domen skedde i vet jag inte.
 
Mvh//
Lotta

2007-08-28, 17:39
Svar #6

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tackar er alla för all hjälp jag har fått. Skönt att äntligen fått klarhet i detta. Ni här på forumet är mina idoler ;-)
 
/Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna