ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956  (läst 407 gånger)

2007-08-14, 23:02
läst 407 gånger

Jörgen Granroth

I den nya databasen på Ancestry.com - Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 - hittade jag sannolikt min anförvant John Bengtsson som emigrerade till Canada 1912 men där kontakten upphörde ca 1917.
 
Bifogar en bild som är från List or Manifest of Alien Passangers.. Jan 1918 s.38 vid gränsövergången Portal mellan Saskatchewan (Sask), Canada och North Dakota, USA då han var på väg till St. Paul i Minnesota.  
 
Hans närmaste anförvant anges som hans hustru Christina Bengtsjon, Cheraboda (Kärraboda i Örkeneds socken Skåne), Sweden.
 
Men var kommer han från?  
Jag tror det står Maple C(reek) Sask
 

2007-08-15, 00:45
Svar #1

Utloggad Susanna Auerbach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2010-09-30, 21:22
    • Visa profil
Jorgen,
Jag tror det star sa. Det finns och fanns ett Maple Creek i Saskatchewan eller Sask som det kallas kort o gott. Men om han gick over gransen 1918 pa vag till Minnesota, stannade han dar? Eller forsvann han senare i Canada, som du sa da kontakten upphorde ca. 1917?  
 
Har lite intressanta lankar till platsen:  
 
http://www.saskbiz.ca/communityprofiles/CommunityProfile.Asp?CommunityID=295
 
http://www.sasknews.com/index.htm
 
Mvh, Susanna

2007-08-15, 10:25
Svar #2

Jörgen Granroth

Susanna,
 
Tack för den kommentaren!
 
Så här är det: John Bengtsson - för det är säkert han som avses i denna registeruppgift - som för övrigt omfattar mkt mer uppgifter t.ex. yrke, tidsangivelse, längd, hårfärg, ögonfärg, konstitution, tom särskilda kännetecken - stämmer väl med det som är känt.
 
Han emigrerade 1912 till Halifax, Canada, enligt denna notis och hade sedan kontakt med Sverige fram till ca 1917 då kontakten bröts. Han angav enligt uppgift i sitt sista brev hem att han då skulle åka hem till Sverige. Kanske var hans resa från Maple Creek, Sask, Canada till St. Paul, Minnesota ett steg på den vägen.
 
Nu har jag i alla fall fått två nya städer att undersöka. Jag har tillgång till Ancestry.com med alla databaser och eftersom jag antar att du är lite insatt i amerikanska förhållanden kanske du har tips var man kan börja.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna