ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan någon hjälpa mig tyda adressen på Ellis Island?  (läst 974 gånger)

2001-11-16, 18:59
läst 974 gånger

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Johanna Söderholm 19 år och hennes far Johan Söderholm 45 år utvandrade till USA 1916. Jag har funnit dem på Ellis Island men kan ej tyda ut adressen dit dom skulle. Jag kan se att dom skulle till en vän med namn Engström 8 Wrotside Wenfeild  L.I N.Y.verkar det stå men jag är ej säker. Är det någon som kan tyda adressen och vet hur man kan spåra dom vidare?
MVH Kerstin.

2001-11-16, 19:57
Svar #1

Karin Holm Björkholm (Karin)

KANSKE det står Winfield och LI kan ev.vara Long Island,New York

2001-11-16, 20:08
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Adressen tycks vara:
8 Woodside Ave. Winfield L.I
Winfield är en stad i countyt Queens, Long Island.

2001-11-16, 21:34
Svar #3

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=808080]Winfield - stad i Queens NY?[/color]
[color=ff6000]Finner Winfield, New Jersey, United States plus Winfield i flera andra countys.
Det som ser ut som LI i shipmanifestet kanske betyder något annat än Long Island....[/color]

2001-11-16, 21:50
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Är i mitt förra inlägg ska betraktas som s.k. historiskt presens. Den forna staden town som fanns vid förra sekelskiftet, har väl smält samman med resten av bebyggelsen på Long Island och finns knappast kvar som självständig enhet. Den hade dock t.om. egen järnvägsstation, Winfield Junction. Jag tror, utan att vara helt säker, att Queens numera inte ens är något självständigt county.

2001-11-16, 23:16
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Winfield, Queens
 
På nedanstående karta kan vi se var Winfields en gång låg. I väster skymtar Manhattan, i sydväst ser vi Brooklyn breda ut sig. Queens är fortfarande relativt glest bebyggt - det införlivades med Newe York först på 1890-talet.
 

 
Winfields finns mitt i kartan, som tyvärr har ganska dålig upplösning. Idag är hela området en enda stor sammanhängande bebyggelse, men Woodside Avenue finns fortfarande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna