ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mönstringskort, Draft registration, läshjälp  (läst 526 gånger)

2005-08-04, 22:57
läst 526 gånger

Utloggad Anders Bernholtz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 17:31
    • Visa profil
Önskar läshjälp med detta Draft registration card.
1. Herbert Leopold Bernholtz    21
2. Heath Ave Bronx NY
3. Nov 15 1895
4. ?
5. Lund Sweden
6. -
7. ? clerk
8. ?
9. Mother
10. Singel White
11. Private ?
    ? N.Y  N.G  N.Y
12. ?
Sida 2 har jag kunnat tyda
 

 
Frågorna är följande
1 Name in full - given name, family name  
Age in years [This information is asked but it is not a numbered question]  
2 Home address - #, street, city, state  
3 Date of birth - month, day, year  
4 Are you (1) a natural-born citizen, (2) a naturalized citizen, (3) an alien, (4) or have you declared your intention (specify which)  
5 Where were you born? town, state, nation  
6 If not a citizen, of what country are you a citizen or subject?  
7 What is your present trade, occupation, or office?  
8 By whom employed? Where employed?  
9 Have you a father, mother, wife, child under 12, or a sister or brother under 12, solely dependent on you for support (specify which)?  
10 Married or single (which)? Race (specify which)?  
11 What military service have you had? Rank - branch - years - nation or state  
12 Do you claim exemption from draft (specify grounds)?  
 
 
MVH
Anders Bernholtz

2005-08-05, 16:01
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Jag kan kanske inte tyda allt, men här kommer du lite vidare:
 
Gatunumret på Heath Avenue är 2909, och här är adressen idag.
 
Rad fyra tolkar jag som att han lämnat in first papers (papers är sista ordet på linjen), detta är det samma som declaration of intention - alltså att han avser att söka medborgarskap när han kvalificerat genom att bo i USA det antal år som krävs.
 
Rad 7 är Export Clerk (yrkeskod 29 i statistiken) men arbetsgivarens namn på rad åtta är ganska otydlig för mig. Adressen är 17 Battery Place, så om du är väldigt nyfiken går den antagligen att finna i en telefonkatalog från den tiden. Finns på huvudbiblioteket i NY.
 
Hans grad på linje 11 är private - menig, hans placering är sjuttioförsta (71st) någonting. Det handlar nog om 71st NY Infantry Regiment. Det går säkert att leta upp mycket mer om dessa militära förhållanden med google på någon av de triljoner siter som beskriver USAs militära historia.  
 
Kanske betyder NG National Guard? Som kanske var en del av 71:a? Totala tiden gissar jag är 5 månader, men jag är inte helt säker.
 
Rad 12 som beskriver grunder för speciell tjänst, avkortad tjänst eller att slippa tjänst står en mening jag inte helt får tag i. Men jag tror det är --- of YMCA for ---- duty? YMCA är som du säkert vet KFUM, och jag gissar att han slipper vidare tjänst i militären mot att han utför plikter där.
 
Kanske kom du ett litet steg vidare med tolkningen. Du ska också veta att det finns en akt på honom i NARAs arkiv, men den tror jag du måste ha hjälp i USA med att plocka fram. Men det är möjligt att det också går att göra på distans. Mer att läsa om detta finns bl.a. här. Som du ser går det också att beställa en kopia av orginalet på kortet ovan, men när du kan läsa så mycket, och det är handstilen som är problemet, har du nog inte så mycket att vinna på det. Om du inte vill publicera det i en tryckt släkthistoria t.ex., då kan det ju vara fint att ha.

2005-08-05, 16:46
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Kanske är arbetsgivaren Judean Height Homes? Eller så är det bara byggnadens namn där han arbetar. Kanske hyr han bara kontorplats och jobbar för sig själv?
Adressen ligger i finansdistriktet södra Manhattan, en stor glasad skrapa står där idag. Så det är nog rätt plats för en exportfirma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna