ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockennamn i USA brev  (läst 783 gånger)

2007-09-09, 14:36
läst 783 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett dokument, där en amerikansk släkting sannolikt på 1930-talet skrivit ner en del familjehistoria. Kan någon tyda vilken socken personen som omnämns i dokumentet (Olaf P Peterson) är född i? Det är översta raderna i bifogade text. Att det står Vestra .... socken är ganska klart. Men vad heter socknen? Och vilken socken avses på raden inunder, sannolikt en grannsocken? tacksam för all hjälp! Hälsningar, Susanne i Kalmar  

2007-09-09, 18:42
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kan det vara Västra Torup och Farstorp i Skåne? Båda ligger i Västra Göinge härad.
 
(Jag använde sockensök, sökte efter socknar på Fa och tittade efter någon som slutade på -torp. Sen sökte jag på det häradet och hittade Västra Torup)

2007-09-09, 19:27
Svar #2

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
Det kan kanske röra sig om Bjärebygden i Nordvästra Skåne? Västra Karup, Fogdarp, Mäsinge?
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan

2007-09-09, 20:11
Svar #3

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Hej!
 
Olaf P Peterson är sannolikt identisk med den Ola Petter som föddes den 14 august 1845 i byn Mäsinge i Västra Karups församling på Bjärehalvön. Hans föräldrar var Åbon Pehr Johansson (1818-1892) och Christina Maria Svensdotter (1815-1894).  
 
Jag är mycket intresserad av mer information om Olaf P Peterson eftersom jag håller på att utreda samtliga emigranter från Bjärehalvön.
 
Jag har mer information om familjen i Sverige.
 
Hälsningar
 
Magnus Persson
epost: mp@anti.nu

2007-09-10, 09:51
Svar #4

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Stort tack Magnus - det verkar ju mycket troligt med Västra Karup. Själv hade jag - som Anna-Carin - varit mest inne på östra Skåne Västra Torup, men Bjärehalvön stämmer mycket bättre med uppgifterna att Olaf/Ola skulle ha gått till sjöss tidigt.
 
Jag mailar dig separat Magnus, så kan vi fortsätta diskussionen. Jag kan bara rent allmänt säga att Olaf Peterson efter många öden och äventyr hamnade som bonde på en gård i Henning township, Otter Tail Co, Minnesota. I sitt andra äktenskap var han gift med Hilma Anderson Thomas (f. i Tålebo, Ålem (H) 1868, utvandrad till USA 1883). Hilma är brorsdotter till min mans mmm.
 
Hälsningar, Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna