ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: World War I -Registration Card. Läshjälp  (läst 2089 gånger)

2010-08-18, 16:01
läst 2089 gånger

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Jag har ett Registration Card gällande John Charles Asplund, där jag inte kan tyda vad som är angivet på punkt 7 (Yrke) och punkt 11 (vilken militär rang han hade haft i Sweden).

 
www.titanicmannen.se del 46, finns mer underlag.

2010-08-18, 16:33
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hej
 
Kan nuvarande yrket vara målare, Painter , och hans rang sjöman i flottan, Sailor of the Navy?
Arbetsgivarens namn får jag till A Larsen. (Du bad inte om hjälp med det här men på din hemsida, snygg och innehållsrik sida förresten)
 
/Lina
 
(Meddelandet ändrat av linlib 2010-08-18 16:34)
 
(Meddelandet ändrat av linlib 2010-08-18 16:35)

2010-08-18, 16:55
Svar #2

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Hej,
 
Tack för snabb respons.
Painter låter mycket möjligt.  
 
Sailor har jag också funderat på, då första bokstaven absolut är ett S, precis som i ordet Singel på raden ovan. Men tredje bokstaven går ju neråt och liknar inte ett i. Eller kan sailor ha stavats annorlunda år 1917...?
 
Arbetsgivare har jag också tolkat till A Larsen, möjligen Andersen.
 
Kul att du gillade sidan  
 
/Jerker

2010-08-18, 17:04
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Så otroligt intressant, all information du har om John Asplund, Titanicmannen!

2010-08-18, 18:00
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jerker, mycket intressant historia! Men en kommentar: du skriver i sammanfattningen på din hemsida att bröderna registrerar sig 1914 för första världskriget - det är 1917 i alla fall John gör det, precis som du noterar ovan, USA går med i kriget först då (6 april 1917).  
 
John är med i första omgången av mönstringar, citat från Ancestry:
Registration
The World War I draft consisted of three separate registrations.  
First Registration. The registration on 5 June 1917, was for men aged twenty-one to thirty-one-men born between 6 June 1886 and 5 June 1896.  
Second Registration. The registration on 5 June 1918, was for men who had turned twenty-one years of age since the previous registration-men born between 6 June 1896 and 5 June 1897. Men who had not previously registered and were not already in the military also registered. In addition, a supplemental registration on 24 August 1918, was for men who turned twenty-one years of age since 5 June 1918.  
Third Registration. The registration on 12 Sept 1918, was for men aged eighteen to twenty-one and thirty-one to forty-five-men born between 11 Sept 1872 and 12 Sept 1900.
 
Mönstringen i sig innebar inte att de kallades in till krigstjänstgöring, men det har han ju tydligen varit eftersom han skeppades hem 1919 enligt din information.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-08-18 18:01)

2010-08-18, 19:43
Svar #5

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tack Eva. Du har helt rätt. Jag har skrivit fel i sammanfattningen. Tänk att hur mycket man än korrekturläser är det alltid nåt.....
 
Kul att ni gillar historien. Grävandet forsätter!
 
Hälsningar Jerker

2010-08-19, 07:11
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du försökt få fram hans militära data från USA? Det ska gå, men är komplicerat att se hur. Man ska egentligen vara next-of-kin eller annan anhörig så du ska kunna visa att du är anhörig. Arméns och flygvapnets arkiv brann 1973 men flottans arkiv från 1a världskriget ska finnas kvar.
http://www.archives.gov/veterans/military-service-records/get-service-records.ht ml#where-to-send
 
Samt en mängd andra sidor på den sajten.

2010-08-19, 09:02
Svar #7

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tack för tipset, Chris.  
Jag har också varit inne på att få ut militära data och kollat på just den sida du tipsar om. Vid en första anblick kändes det komplicerat. Någon dag ska jag dock ta sats och göra ett försök.
 
/Jerker

2010-08-19, 10:20
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns kanske mer att återfinna runt John Charles och hans liv, så jag fortsätter här även om detta kankse ska flyttas till annan rubrik.
Jag tycker det står på ovan nämnda WW1 draft card and han varit i Navy i 10 år (10 Years) och det verkar som ett missförstånd.
 
Dert finns en del text om honom på den ovan nämnda websiten och jag dristar mig till att ifrågasätta om hans resa från Frankrike är som militär. Hans resa på La Lorraine 1919 verkar vara en hemresa, eftersom den betalas av hans arbetsgivare, precis för två personer längre ner på listan (2 svenskar för övrigt). John anges vara sailor (inte seaman, som bruklig rang är i the Navy) och de båda andra är Oiler, smörjare på fartyg betyder det vanligen). Han anger samma adress som vid mönstringen.
 
Vid census 1920 finns en kandidat, J Asplenid (så står det på Ancestry) som är en 30 årig svensk ombord på S/S Buffalo Bridge.  
En J Asplund finns också med på samma båt när den anländer från Nova Scotia den 10 februari, här anges han visserligen amerikan, men han är kort, 5,5, och John var ju inte lång.  Detta kan kanske ge lite mer möjligheter att hitta nya uppgifter

2010-08-19, 11:01
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Beträffande resan med La Lorraine så förekommer John två gånger, en som John Asplund och en som J C Aspland (på Ancestry) och när det gäller J C Aspland så finns det en text längst ner på sidan som säger att amerikanska konsulatet i Rouen, France är inblandade och att tydligen avser hemsändande av sjömän. Jag kan inte tolka hela texten men det verkar som de varit ombord på ett fransk fartyg som avslutat/avbrutit resan i Rouen.

2010-08-19, 11:02
Svar #10

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tack för uppgifter och engagemang.
Var anlände Nova Scotia 10 februari 1920?
 
/Jerker

2010-08-19, 11:07
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fint Mats, det låter ju troligt med de två olika observationerna 1920.Men J Asplund på Buffalo Bridge 10 feb anges vara naturaliserad amerikan (trots överskriften på listan). I census anges han vara utlänning - en månad seanre! Invandrad 1919??? Stämmer med listan från La Lorraine.

2010-08-19, 11:14
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Troligen fortsätter John som sjöman, nedanstående kan vara han
New York Passenger Lists, 1820-1957 about John Aspland  
Name:   John Aspland
Arrival Date:   30 Mar 1921
Birth Year:   abt 1890
Age:   31
Gender:   Male
Ethnicity/Race-/Nationality:   Swedish
Port of Departure:   Bizerte
Port of Arrival:   New York, New York
Ship Name:   Sabotawan

2010-08-19, 11:17
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jerker
Båten Buffalo Bridge anländer till New York den 10 februari efter ha avseglat från Nova Scotia

2010-08-19, 11:20
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det står i konsulns lista på Lorraine att svenskarna har pass utfärdade 12 aug 1919 av svenske konsuln i Rouen, JC Aspland har pass nr 52. Undrar om det kan finnas något om det i UDs arkiv på Riksarkivet?

2010-08-19, 11:23
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och 1921 har han också beteckningen Gulfport 33 precis som på sjömanskortet 1919 på Lorraine.

2010-08-19, 11:37
Svar #16

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tusen tack.
Många lysande uppgifter och spaningsspår.
Jag känner att det börjar närma sig del 47 på titanicmannen.se för en uppsummering, så här långt.....
/Jerker

2010-09-08, 11:19
Svar #17

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Jag fortsätter med ännu en läshjälp, som gäller John Charles bror - Karl Alfred Asplund, och hans registreringskort för WW1.
 
Punkt 2 adress - jag ser Duluth, Minnesota, men vad är skrivet framför? Street? Avenue?
Punkt 16 - vad har han för yrke?
Ser ut som Plaster......
 
/Jerker

2010-09-08, 12:05
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
10 W(est) 2nd Street
Plaster står det men det menas nog plasterer (en som lägger murbruk på väggar, putsbruk)

2010-09-08, 14:26
Svar #19

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se

2010-10-28, 10:55
Svar #20

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Efter att ha lyckats fylla i Standard-form-180 och skickat till National Personnel Records Center får jag brevsvar, men döm om min besvikelse.
 

 
Bilden på det Draft Registration Card som jag bifogade ansökan finns högst upp i denna tråd.
NPRC har tydligen tolkat denna Draft registration som att John Charles var i Svenska flottan och inte alls i Amerikanska. Konfunderad. Förslag på nästa steg?
 
/Jerker

2010-10-28, 23:46
Svar #21

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Hmm. The person replying, unfortunately, seems to have only looked at and interpreted the Draft Registration Card you provided.  
There is no indication they have looked and not found (or found) evidence of Asplund having served in the US Navy or other branch.
Possibly, they cannot give out that kind of information to you, but they cold have indicated so. A thorough reading of their privacy provisions may give a clue.
It could be Asplund shipped out with the US Merchant Marine transporting materiel to France and at wars'end he and fellow sailors were stuck over there.

2010-11-03, 11:21
Svar #22

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tack för svar.
Jag ämnar ring till NPRC, nån dag
 
Jag har sökt på www.usmm.org för info om US Merchant Marine. Det verkar dock som att de är mest fokuserade på World War 2 och därefter.
Någon som vet något annat forum för att finna mer om US Merchant Marine under World War 1?

2010-11-04, 00:14
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Efter vad jag förstår så räknades de sjömän som var i US Merchant Marine som civila, åtminstone under WW1.
Efter vad jag kan se finns det inga belägg för att Asplund var ansluten till en militär organisation, resan till Frankrike med Bourbancy torde vara civil eftersom det är rederiet som betalar hemresan.
Vilka indicier finns det att han skulle finnas i militära register?  
 
Att försöka hitta något som kan ge information om gulfport 33,som verkar vara sjömanshus och nummer, kan kanske ge mer.

2010-11-04, 08:21
Svar #24

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Tack Mats för kommentar.
Det enda indicie som pekar i militär riktning är själva registreringen. Men det är kanske jag som övertolkar dess mening i alltför militärisk riktning.
 
Angående US Merchant Marine, så finns ett intressant, men oklart och osäkert spår. Ett fartyg vid namn Finland tillhörde USMM och torpederades september 1917. Fartyget klarade sig, men ett antal besättningsmän fick sätta livet till. Möjligen skulle det fartyget kunna spela roll i förklaringen om Finland i skrönan....
 
Tack för tipset om sjömanshus och Gulfport 33. Jag gräver vidare.

2010-11-04, 14:27
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Eva skriver ovan The World War I draft consisted of three separate registrations.  
First Registration. The registration on 5 June 1917, was for men aged twenty-one to thirty-one-men born between 6 June 1886 and 5 June 1896
 
Så alla (nästan) registrerades men det var långt ifrån alla som inkallades, så WW1 draft är mer att se som en bra källa för att få uppgifter om personen än om att bedöma om han var med i kriget eller ej.

2011-11-03, 13:56
Svar #26

Utloggad Jerker Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-03, 13:56
    • Visa profil
    • jepeblog.makeit.se
Sent men ändå vill jag tacka för all hjälp och berätta att jag fann ett  
tjänstgöringsintyg daterat 7:e februari 1918, som intygar att John Charles tjänstgjort som sjöman (livbåtsman eller olicensierad sjöman). Det datumet kombinerat med övriga datum styrker teorin om att han kan ha arbetat ombord på USAT Finland när hennes stäv torpederas 28: oktober 1917. Om det är så är det andra gången han är med om en krossad stäv. Den första är Titanic och den andra USAT Finland. Men det återstår att bevisa. Efterforskningsresan så här långt har nu blivit en bok - se www.titanicmannen.se
 
Hälsningar Jerker Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna