ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvecklingens baksida med att släktforska på nätet  (läst 1579 gånger)

2008-02-13, 07:15
läst 1579 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
ett problem som visar sig nu är att allt fler kopierar en födelsebok till anbytarforum och säger kan ni tyda det här ? förut närman forska på Riksarkivet eller statisiska Centralbyrån fick man hjälp på plats att tyda den gamla skriften och när man som nybörjare gick kurs kunde man få hjälp av kursledare till exempel om man åkte till leksandshuset. nu är problemet att vid dator hemma är man ensam att tyda gamalskrift,och på riksarkivet eller där edet nu är finns inte resurser med folk somkan hjälpa,och allt frre går palografi kurser,man måste lära sig läsa gamla skrift även om man forskar från genline,så man kan inte vara fräck och skicka in hopviss med fbu eller dbu och be andra tyda det åt dig,det finns iså fall proffs som gör det emot betalning i tex.leksandshuset.men då försvinner ju hela poängen med släktforskning samt glädjen att själv hitta sin förfäder. mvh Marc

2008-02-13, 08:44
Svar #1

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Detta forum är väl till för att hjälpa varann eller varför finns det annars? Alla har kanske inte möjlighet att gå kurser de kanske inte finns på orten man bor/har möjlighet ta sig till? Tycker man någon är fräck för att man frågar på detta forum -låt bli att svara. Dessutom kan man gått en kurs och ändå inte få ut vad det står, det är den samlade kunskapen hos alla här som gör sajten så bra. En annan gång kanske det är du som kör fast och behöver hjälp att tyda något? Och även om man behöver läshjälp har man själv hittat uppgiften så nog kan man känna sig glad över att hitta sina förfäder då också för man har ändå själv letat fram uppgifterna.

2008-02-13, 09:10
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan inte riktigt tyda vad Marc vill ha fram, men Läshjälpfrågorna på AF måste rimligen hjälpa folk att bli bättre på att läsa. Varje fråga är en minikurs. Det är väl jättebra att man kan lära sig läsa gammal skrift utan att behöva gå kurser och betala till proffs.

2008-02-13, 10:00
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag förstår inte heller skillnaden mellan att fråga någon här eller att fråga en kursledare eller en hjälp på plats på Riksarkivet.
 
Jag tror nog de flesta känner en tillfredsställelse över att kunna läsa gammal text själv och man brukar ju bli duktigare och duktigare med tiden.
 
Sedan tror jag eller kanske till och med vet att de som svarar gör det med glädje. Visst är det väl kul att kunna tyda text, som någon annan går bet på. Se bara vad Gamla bilder, Porträttfynd engagerar, när det gäller att lista ut en namnteckning.
 
Marc kanske menar att man anstränger sig inte, utan frågar allt för lätt. Jag är ju av den uppfattningen att man inte ska vara rädd för att fråga, annars kan man ju inte lära sig heller.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 13 februari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-02-13, 11:09
Svar #4

Ulla Bagge

Det är inte bara roligt att försöka hjälpa till att tyda andras texter.
Jag lär mig själv massor. Och är jag tveksam finns det oftast någon annan som kan komma med synpunkter. Mvh Ulla

2008-02-13, 11:20
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag tycker mig nog se en viss förbättring i läsförståelsen nu efter c:a ett år med släktforskning. I många fall kan jag nu gå tillbaka till citat som jag förut skrivit av ofullständigt och komplettera dem. En hel del tror jag man kan tacka dessa minikurser som man får av att ställa en fråga här... Så jag kan nog heller inte direkt förstå problemet som Marc sätter upp.

2008-02-13, 15:03
Svar #6

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Det är några år sedan jag började med min forskning och jag kommer mycket väl ihåg så mycket feltolkningar/läsningar jag gjorde och då var det skönt att kunna fråga någon som kunde hjälpa. Jag har frågat proffsen på SVAR/Riksarkivet/Landsarkiven och fått hjälp. Men den största, bästa och snabbaste svaren har kommit från medmänniskor via Rötter, så jag betalar nu tillbaka i den mån jag kan hjälpa andra, och lär mig fortfarande genom dessa frågor.  Tack alla Ni där ute i syberrymden, för visst ska vi hjälpa och inte stjälpa. /Siv

2008-02-13, 19:56
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Håller med Ulla, jag hjälper ibland till med att tolka text åt andra för att öva mig själv - ingen tvingar mig!  
Har för egen del sökt hjälp av experter vid landsarkiven för extremt svårtolkade texter med låg
bildkvalitet.
/Leif

2008-02-14, 06:15
Svar #8

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Hej...
... somliga löser korsord och finner nöje i det, men...  
 
Det finns bra mycket roligare hjärngympa, nämligen att titta på inläggen under Läshjälp! Kan man sen förena nöje med nytta och göra någon annan glad samtidigt, så varför inte?  
Mao. det är mer för min egen skull som jag tycker sidan är guld värd... som en träning på att i framtiden kunna tyda tex text i en dombok!
 
Mvh Gunvor
Ps. Ha en bra Alla Hjärtans Dag, gör någon glad... tex på Läshjälpsidorna!

2008-02-15, 12:27
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ja ser på inläggen en massa bra tankar, vad jag försökte få fram var att det finns en stor brist i Kunskapen palografi eller kunskapen att tyda gamal skrift för gick man på nybörjar kurser sen med åren blev man bättre och bättre men suporten (hjälp att tyda texten)  som jag och många andra fick från riksarkiven eller på andra ställen,finns inte i dag det är också mindre kurser att läsa gammal skrift,sen tillkommer problemet när man sitter själv på datorn och försöker tyda texen men saknar förmågan? då öser man in alla födelseböcker till anbytarforum ,så andra får vara lärare till dom i Palografi,när det i övrigt finns så mycket man vill ta upp i det här forumet.så tror jag på sikt man kommer att få begränsa inlägg som enbart handlar om att tyda gammal skrift. jag har själv fått en massa email från släktforskare att tyda födelse och vigsel bok ect.till slut fär man begränsa sin hjälp för att inte bli utnyttjad.

2008-02-15, 13:13
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Marc,
 
Som du ser av alla inläggen så känner vi oss inte utnyttjade det minsta. Vi gör det för att vi tycker det är roligt att hjälpa och det ger oss lite egen hjärngymnastik.  
 
Varför ska man begränsa detta? Jag tycker inte de som ber om läshjälp försöker åka snålskjuts och utnyttjar andra, de vill ha hjälp att lära sig läsa texten. De som frågar har ändå kommit en bit på vägen genom att de faktiskt läser originalhandlingar och gör sin egen forskning. I så fall är det ett större problem med de som bara söker på internet och vill ha hjälp att slå upp saker i databaser. Om man nu ska tala om utnyttjande.

2008-02-15, 13:25
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marc!
 
Det är ju trist om du känner dig utnyttjad! Då tycker jag att man ska strunta i att svara. Det är ingen som kräver det. Valet är ju upp till oss att svara eller inte svara.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-15, 13:42
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Marc, du har skrivit tidigare att du håller kurser i paleografi. Är det möjligen så att du inte gillar konkurrensen från Läshjälp... Privatekonomiska skäl? Har du någonsin själv svarat på en fråga på Läshjälp? Jag kan inte påminna mig det.

2008-02-15, 15:15
Svar #13

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag anmälde mig för några år sedan till en kurs i att läsa gammal text. Tyvärr blev det ingen kurs eftersom det var för få anmälda. Vad gör man då? Jo, min enda chans var att lära mig själv och det har jag också gjort. Tar ibland hjälp av andra släktforskare när jag kör fast men då har jag oftast suttit väldigt länge själv innan jag ger upp och ber om hjälp.    
Mvh
Birgitta

2008-02-15, 15:58
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marc skriver, att man på sikt kommer att få begränsa inlägg, som enbart handlar om att tyda gammal skrift. Ingen större risk! Antal inlägg överhuvudtaget kommer knappast att öka inför den kommande avgiftsbeläggningen. Tvärtom kommer det vad jag befarar att bli ännu mindre inlägg. Så jag förstår inte vad problemet är?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-15, 20:12
Svar #15

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 10:28
    • Visa profil
Jag kan inte se att Läshjälp har en orimligt stor plats i Anbytarforum. Själv älskar jag att försöka tyda texter och svarar gärna när jag kan. En annan gång är det jag som behöver hjälp.

2008-02-16, 20:37
Svar #16

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ja du Marc, någon utrymmesbrist lär det ju inte bli.
Hur många frågor / funderingar har du själv ställt under Bure-ätten under årens gång?
och hur mycket utrymme har det tagit upp? jag undrar som Anders hur ofta du deltagit med läshjälp i denna avdelning?
Att folk postar läshjälp frågor till dig lär knappast bero på ditt deltagande i läshjälp.
 
Tack vare läshjälp så LÄR man sig steg för steg att klura ut olika bokstäver.
Fortsätt fråga på uppmanar jag.
 
PS: sen har jag ALDRIG sett någon som försökt skicka hela fb , db, m.m som du skriver.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 16 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 16 februari, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna