ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryska officerare i svensk fångenskap  (läst 898 gånger)

2016-02-03, 13:25
läst 898 gånger

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil
Vet någon om det fanns någon instruktion, eller liknande, huruledes man skulle förfara med i kriget fångna officerare i fiendens tjänst?
Har sett något exempel på att de tycks ha internerats under ganska så lindriga förhållanden.
 
Var detta ett reglerat förhållningssätt, eller blott ett utslag av en viss samhörighet krigsmän emellan - trots mellanstatlig osämja?

2018-09-24, 03:41
Svar #1

Utloggad Lars Schulze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-09-24, 03:41
    • Visa profil
Att ryska officerare behandlades milt och t o m fick ha sina betjänter med sig i fångenskap hade med ståndssamhällets normer att göra. Officerare var i de allra flesta fall adliga och bemöttes som sådana. Vid striden i Parkumäki t ex, den 21 juli 17889, tillfångatogs ryske brigadchefen von Schultz' adjutant (vars namn jag just nu inte kommer ihåg). Han fördes till Åbo men fick ett väldigt milt fängelse och fick t o m röra sig fritt i staden. Jag skulle kunna ge många andra exempel men har f n inte tillgång till min databas.

2019-01-17, 10:16
Svar #2

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil
Tack för svar - slarvigt av mig att inte bevaka detta bättre.


Således en självklarhet att ta väl hand om sina gelikar. Litet märkligt ändå, kan jag tycka, att det inte tycks ha funnits någon paragraf eller nedskriven praxis att hänvisa till.


Hälsningar
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna