ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alternativa militära källor  (läst 1171 gånger)

2013-01-05, 16:01
läst 1171 gånger

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Hej, tänkte fråga er om alternativa källor till att hitta och få ut information om sina släktingar som varit militärer.
 
Jag har hittat en del soldater i min släkt, men Centrala Soldatregistret - Dis ger inga som helst träffar i Norrbottens län speciellt i Övre och Nedre kalix regionen.
 
Någon som har tips?
 
(Meddelandet ändrat av SvenEZ 2013-01-05 16:03)

2013-01-06, 11:24
Svar #1

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Hej!
Du har väl kollat i Generalmönsterrullorna, Cassationsmönsterrullan  och, om det är befäl, Meritförteckningar för Sveriges indelta regementen? Allt finns tillgängligt på nätet, i varje fall hos SVAR. För Nederkalixområdet är tänkbara regementen Västerbottens regemente, kanske också Västerbottens fältjägarkår och för vissa år Norrbottens Fältjägarkår.  I en del husförhörslängder hittar du soldaterna längst bak i varje by, ibland finns de samlade för hela boken och då i regel angivna i registret. Överkalix har jag ingen erfarenhet av, däremot har jag hittat soldatsläktingar från kommuner längs Bottenviken i Centrala Soldatregistret. Lycka till!  Janne i Kosta.

2013-01-06, 13:31
Svar #2

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Hej Jan.
 
Nej jag har inte det då jag inte vet vilka vägar jag skall ta för att hitta den information jag söker. Jag är relativt ny på släktforskning.
 
Jag har faktiskt bara kollat i HFL (Arkiv Digital Online) och på http://soldat.dis.se/soldater.php (Centrala Soldatregistret).  
 
De står mycket riktigt som militärer i HFL men inte grad, om de stupat i krig, eller om/ varför de fått avsked. Söker jag efter soldaterna i Centrala Soldatregistret som jag hittat i HFL så får jag inga träffar alls..
 
Så, SVAR är det enda stället jag kan få ut denna information, och jag måste abonnera för att få tillgång till dem, korrekt?

2013-01-06, 15:16
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
AD har ju också en del militaria, t ex GMR Västerbottens regemente och Norrbottens Fältjägarkår.
 
Här är en bra sida om soldatforskning:
http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2013-01-06 15:29)

2013-01-06, 20:13
Svar #4

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Kristina: Var i AD? Jag brukar gå rakt in på den församling jag har intresse av. Räcker det med att söka på Fältjägarkår  
 
Jag visste faktiskt inte om att dessa även fanns i AD
 
Tack för hjälpen

2013-01-06, 20:53
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Sven-Erik
 
Jag går alltid in via Avancerade sökalternativ, uppe på vänstersidan. (Det är inte så avancerat som det låter.) Där väljer jag nästan alltid landskap (ibland län) innan jag går på socken/församling. På så sätt får jag överblick över alla socknar och andra arkiv med anknytning till landskapet/länet vilket ofta är praktiskt.  
 
Du kan också under Avancerade sökalternativ välja just arkiv, t ex Militaria, Domkapitel, Häradsrätt etc och gå direkt på det.
 
Du kan förstås också kombinera valet Arkiv med t ex Län eller Landskap, men då begränsar du träffarna. Jag använder alltså i princip aldrig sökord utan går via menyerna. Jag gillar överblicken.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2013-01-06 20:55)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna